اجرای ۸ شاخصه مهم ترافیکی در سند راهبردی حمل و نقل مدیریت شهری قم
اجرای ۸ شاخصه مهم ترافیکی در سند راهبردی حمل و نقل مدیریت شهری قم
دکتر دهناد از اجرای هشت شاخصه مهم ترافیکی در برنامه راهبردی حمل و نقل شهرداری خبر داد و گفت: امروز ساماندهی ترافیک فراتر از تعریض خیابان بوده و باید با کمک سامانه‌ها و ثبت تخلف و مدیریت هوشمند به نظم ترافیکی در شهر دست پیدا کنیم.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، سید محمدحسین دهناد امروز در نشست خبری که به مناسبت روز ملی حمل‌ونقل و در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم را یکی از تخصصی‌ترین نهادهای اجرایی شهر دانست و اظهار داشت: باوجود افراد متخصص در حوزه ترافیک در دوره جدید امیدواریم بتوانیم خدمات نوینی را به شهروندان ارائه دهیم.

وی اختصاص ۷۰ درصد از بودجه شهرداری به موضوعات عمرانی و ترافیکی را موردتوجه قرارداد و افزود: با توجه به اهمیت این موضوع و میزان بودجه اختصاص داده‌شده به آن، شورای اسلامی شهر قم تلاش دارد بهترین راهکار و راهبردها را در این حوزه تعریف کرده و برای آن برنامه‌ریزی کند.

رئیس کمسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم سپس به اسناد بالادستی در شهرداری قم اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته استاد بالادستی و مطالعات جامع با رویکرد علمی در ای حوزه انجام‌شده که چشم‌انداز ۱۰ تا ۱۵ ساله شهر قم را مشخص کرده و طرح جامع ترافیک شهر در مرحله تصویب است.

وی شاخصه‌های مشخص‌شده در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری که از سال ۱۴۰۰ آغازشده است را موردبررسی قرارداد و بیان کرد: بر اساس مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک و برنامه ۵ ساله شهرداری ۸ شاخص مهم برای شهر مشخص‌شده تا بر اساس آن بتوانیم در فرایند بودجه‌ریزی اعتبارات لازم را برای آن در نظر بگیریم.

دهناد ۸ مقطع و شاخص مشخص‌شده را تشریح و تصریح کرد: نخستین محوری که در این استاد به آن پرداخته‌شده افزایش سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سفرهای درون‌شهری است و با توجه با این مهم که در قم بیشترین بار حمل‌ونقل عمومی بر دوش ناوگان اتوبوسرانی است که سازوکارهای این ناوگان در حال اصلاح است.

وی به اصلاح قرارداد اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: در برنامه‌ریزی‌های جدید سهم اتوبوسرانی که به علت افزایش سه برابری خودروهای شخصی و افزایش دو برابری سفرهای درون‌شهری با خودروی شخصی به ۸ درصد کاهش پیداکرده، افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که در ناوگان اتوبوسرانی در حال اجرا است، اصلاح سرفاصله‌های اتوبوس‌ها بوده و با توجه به تعداد اتوبوس‌های موجود به کمترین زمان کاهش پیداکرده است.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از اصلاحاتی که در ناوگان اتوبوسرانی به‌زودی اتفاق خواهد افتاد، تأثیر رضایت شهروندان در میزان پرداخت حقوق به رانندگان است و شهروندان می‌توانند به رانندگان به‌صورت مستقیم امتیاز دهند.

دهناد ادامه داد: همچنین در چند ماه اخیر با بررسی کارت بلیت‌ها بخشی از استقبال شهروندان در حال بررسی بوده و امیدواریم به‌زودی سازوکارهای جدید اجرا شود.

وی خرید ۴۸ دستگاه اتوبوس جدید را مطرح کرد و یادآور شد: با خرید اتوبوس‌های جدید علاوه بر کاهش سرفاصله اتوبوس‌ها سن ناوگان اتوبوسرانی نیز کاهش پیداکرده و کیفیت سرویس‌دهی اتوبوس‌ها افزایش یابد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر قم، محور دوم را ایجاد ایمنی در شهر عنوان کرد و افزود: متأسفانه سالانه ۱۰۰ فوتی در شهر قم اتفاق میافتد که برای کاهش این عدد راه‌اندازی سامانه‌های کنترل ترافیک و ثبت تخلف به‌صورت جدی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: همچنین به‌طور مستقل و در یک محور مجزا به موتورسیکلت‌ها و ایجاد ایمنی برای آن‌ها پرداخته‌شده و با توجه به آمار بالای تصادفات راکبان موتورسیکلت باید ایمنی لازم را برای آن‌ها ایجاد کنیم.

دهناد توجه به حمل‌ونقل ایمن را یکی دیگر از محورها معرفی کرد و گفت: با توجه به آمار مطالعات جامع ترافیک بیش از ۷۰ درصد سفرهای درون‌شهری زیر ۳ کیلومتر بوده و با اجرای پیاده راه‌ها و انجام طرح جامع دوچرخه‌سواری رویکرد مدیریت شهر به سمت تشویق شهروندان به پیاده‌روی و استفاده از دوچرخه است.

رئیس کمسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم محور بعدی را ایجاد زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت و دوام روسازی و همچنین اجرای استاندارد آن دانست و خاطرنشان کرد: در محور بعدی به موضوع جدول‌ها پرداخته‌شده و از سال آینده اختصاص آسفالت به معابر بر اساس کیفیت روسازی خواهد بود.

وی برطرف شدن آلودگی هوا و استفاده از ظرفیت کامل معابر را محورهای دیگر برنامه ۵ ساله شهرداری دانست و اظهار داشت: استفاده بهینه از ظرفیت محورها با کمک نرم‌افزارها و مدیریت زمان سفر برنامه‌هایی است که مدیریت شهری برای کنترل ترافیک در حال پیگیری است تا در کنار راهبردهای دیگری مانند خودکفایی سازمان‌ها بتوانیم تغییراتی را ترافیک شهر ایجاد کنیم.

دهناد در پایان به اهمیت آموزش در حوزه ترافیک نیز اشاره و تصریح کرد: در حال مذاکره با آموزش‌وپرورش هستیم تا بتوانیم با فعال شدن دوباره پارک‌های ترافیک آموزش به‌صورت جدی در مدارس و برای دانش آموزان اجرا شود، امروز ساماندهی ترافیک فراتر از تعریض خیابان بوده و باید با کمک سامانه‌ها و ثبت تخلف و مدیریت هوشمند به نظم ترافیکی دست پیدا کنیم.