هویت شهری نقش اساسی در مسئولیت‌پذیری اجتماعی دارد
هویت شهری نقش اساسی در مسئولیت‌پذیری اجتماعی دارد
دکتر ملایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری نتیجه نهایی هویت بخشی در بین شهروندان است، گفت: به هر اندازه که هویت شهری در بین مردم افزایش یابد از میزان آسیب‌های اجتماعی کاسته می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر مصطفی ملایی در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با مدیرکل صداوسیمای استان قم، اظهار داشت: اساس کار در مسائل فرهنگی”نظام مسئله” است و نخستین کاری که در کمیسیون فرهنگی شورای شهر مورد بررسی قرار گرفته نظام مسئله با حضور کارشناسان بوده است.
وی ادامه داد: در نظام مسئله موردنظر شورای شهر مباحثی حداکثری مانند پیوست نگاری فرهنگی، هویت، فرهنگ عفاف و حجاب و مباحث حداقلی مانند درآمدهای شهری موردتوجه بوده است که از دل این نظام مسئله، نظام موضوعی و از تحلیل و ارزیابی‌های نظام موضوعی، راهبرد و طرح و برنامه‌های راهبردی و ساختاری استخراج می‌شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تأثیر پروژه‌های عمرانی بر محیط پیرامون خود، ابراز کرد: پیوست نگاری فرهنگی یکی از مسائل مهمی بوده که موردتوجه و تأکید مراجع و علمای حوزه علمیه است.
وی با تأکید بر اینکه تقویت هویت مکانی شهروندان قمی از محل زندگی خود با وجود تشتت‌های قومی و فرهنگی یکی از مسائل کلان فرهنگی است، اذعان کرد: میزان آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در شهرها ازنظر قومی زیاد است و برای این منظور تلاش شده تا احساس تعلق‌خاطر مردم به شهر قم با اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی بیشتر شود.
ملایی یادآور شد: بی‌انگیزگی، بی‌تفاوتی و افزایش آسیب‌های اجتماعی از نتایج احساس بی‌هویتی به محل زندگی خود و رشد جامعه‌پذیری نسبت به ارزش‌ها و باورها و حس وفاداری و اعتمادبه‌نفس از نتایج تقویت هویت مکانی شهروندان است.
به باور وی، سنت‌ها و آیین‌های ملی و مذهبی، مشارکت‌های مدنی، ساخت موزه‌ها، دهکده‌های فرهنگی، مراسمات مردمی، آیین‌های خیریه، جشن‌های شهری و سایر طرح‌ها و برنامه‌های انجام‌شده در فضای عمومی می‌تواند در افزایش احساس هویت و تعلق‌خاطر شهروندان مؤثر باشد.
عضو شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: مطالبه گری مردمی نیز یکی از مباحثی بوده که می‌تواند در افزایش تقویت روحیه و هویت در بین شهروندان قمی مؤثر باشد.
وی با اشاره به ادامه راهبردهای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم گفت: رفتار و فرهنگ شهروندی، صنایع فرهنگی و تعامل با هنرمندان برای عینیت بخشیدن به دغدغه‌ها و شبکه‌سازی فعالان فرهنگی و اجتماعی از مهم‌ترین راهبردهای این کمیسیون است.
ملایی با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری نتیجه نهایی هویت بخشی در بین شهروندان است، خاطرنشان کرد: اسطوره‌سازی و پرداختن به اسطوره‌های واقعی در افزایش احساس تعلق‌خاطر مکانی اثرگذار است.
وی یادآور شد: توسعه نماهای رومی، سبک زندگی غربی و سایر معضلات فرهنگی از آثار کم‌رنگ بودن نقش هویت شهری و مکانی در بین مردم است.