فرهنگ ایثار و شهادت باید در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گسترش یابد
فرهنگ ایثار و شهادت باید در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گسترش یابد
دکتر ملایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم گفت: برای دست‌یابی به اهداف مندرج در سند الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گسترش یابد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر مصطفی ملایی در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید حسینی شهید مدافع حرم در مرکز علمی و کاربردی شهرداری اظهار داشت: برای دست‌یابی به اهداف مندرج در سند الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گسترش یابد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی افزود: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌عنوان نهاد اصلی و پیشران در حوزه تفکر و پژوهش باید از طریق فعالیت‌های پژوهشی منسجم و گسترده در ترویج گفتمان و مکتب فکری شهدا به ویژه مکتب شهید سلیمانی پیش قدم باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند با هدایت پژوهش‌های دانشگاهی از جمله پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در خصوص ابعاد مختلف زندگی سردار شهید سلیمانی ویژگی‌های ایشان را در ابعاد مختلف تبیین کنند.

وی ادامه داد: بهره‌مندی ازتفکر راهبردی، اندیشه ولایی، نظام فکری منسجم، توان و سبک رهبری ممتاز، مهارت مذاکره درچارچوب نظام اعتقادی، ولایت پذیری، تواضع، شهادت طلبی و ایثار ویژگی‌هایی این شهید است که باید در حوزه‌های مختلف مدیریتی، برنامه‌ریزی، اجتماعی و فرهنگی از آن استفاده کرد.

ملایی وصیت‌نامه‌های شهدا را یکی از منابع بسیار مناسب برای انجام پژوهش دانشگاهی دانست و مطرح کرد: اساتید و دانشجویان می‌توانند با استفاده از روش‌های چون تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان این اسناد ارزشمند و پر محتوا را مورد بررسی قرار داده و الگوی های بومی را برای نیازهای مختلف جامعه استخراج کنند.

وی درادامه تاکید کرد: زندگی شهدا از جمله شهدای مدافع حرم مملو از درس‌های بسیار زیادی است که باید با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای مختلف و از طریق روش‌ها و برنامه‌های متنوع در اختیار جوانان به ویژه دانشجویان قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم لزوم ارتقاء فرهنگ جهاد را یادآور شد و گفت: انجام برنامه‌های مناسبتی در کنار سایر فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی می‌تواند موجب ارتقاء سطح فرهنگ جهادی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور شود.

وی همچنین بر لزوم شناخت مطالبات شهدا از جوان دانشگاهی امروز تاکید و بیان کرد: ما امروز وظیفه داریم با شناخت انتظارات شهدا از خود ضمن پایبندی کامل به ارزش‌های دینی و مذهبی در مسیر دفاع از انقلاب و جمهوری اسلامی با تبعیت از مقام معظم رهبری گام برداریم.

ملایی در پایان ابراز کرد: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم آمادگی دارد تا با تمامی مراکز دانشگاهی، فرهنگی برای توسعه فرهنگ شهادت و ایثار در سطح شهر قم به‌عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی همکاری و همفکری داشته باشد.