درج مجریان ذی‌صلاح در پروژه‌های عمرانی قم برای نظارت بر پیش‌فروش‌ها و کاهش تخلفات
درج مجریان ذی‌صلاح در پروژه‌های عمرانی قم برای نظارت بر پیش‌فروش‌ها و کاهش تخلفات
مهندس مقومی اظهار داشت: طبق آخرین ابلاغیه‌های دیوان عدالت، درج نام مجری ذیصلاح در احداث ساختمان ضروری است و سازمان نظام‌مهندسی قم نیز درج مجری ذی‌صلاح را در بخش اسکلت از سال‌های گذشته آغاز کرده و هم‌اکنون در حال درج مجری ذی‌صلاح برای تمام پروژه عمرانی است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، مهندس امین مقومی امروز با حضور در بیست و سومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری این شورا اظهار داشت: طی سال‌های اخیر آمار صدور پروانه در بحث ساختمان کاهش‌یافته است، اما انتظار می‌رود با آغاز نهضت ملی مسکن این وضعیت به سمت مطلوبیت و بهبودی بیشتر حرکت کند.

به گفته وی، ورود به برخی اقدامات عام‌المنفعه در خصوص تخفیف یا صدور رایگان پروانه در مسکن محرومین، مساجد و حسینیه، موقوفات، مباحث فرهنگی و اموری از این است از ابتکارات مهم سازمان نظام‌مهندسی قم است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قم عنوان کرد: طبق آخرین ابلاغیه‌های دیوان عدالت، درج نام مجری ذیصلاح در احداث ساختمان ضروری است و سازمان نظام‌مهندسی قم نیز درج مجری ذی‌صلاح را در بخش اسکلت از سال‌های گذشته آغاز کرده و هم‌اکنون در حال درج مجری ذی‌صلاح برای تمام پروژه عمرانی است.

وی با بیان اینکه درج مجری ذی‌صلاح در تمام پروژه عمرانی مانع از پیش‌فروش غیرقانونی و تخلفات ساخت‌وساز می‌شود، گفت: هم‌اکنون ساختمان و مجتمع‌های بسیار زیادی در قم وجود دارد که هیچ‌گونه پایان کاری از نظام‌مهندسی و شهرداری دریافت نکرده‌اند و عمده آن‌ها در پردیسان هستند.

مقومی با اشاره به مسئله تخلفات ساختمانی، تصریح کرد: در حوزه تخلفات ساختمانی و اظهارنظر و نحوه تصمیم‌گیری کمیسیون ماده ۱۰۰ همچنان حرف‌وحدیث‌های زیادی وجود دارد و همچنان بخش زیادی از مشکلات به قوت خود باقی است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از مشاوران بومی در مبحث ساختمان‌سازی، تأکید کرد: اگر مشاوران بومی در اولویت قرار بگیرند، با توجه به شناخت این افراد از شرایط و ویژگی‌های شهر مقدس قم، پیوست‌های فرهنگی رعایت خواهد شد و آسیب‌های کنونی شهرک پردیسان تکرار نخواهد شد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قم ادامه داد: این مشاوران غیربومی همچنین به خاطر استفاده از مصالح ساختمانی و نیروهای کار غیربومی به نحوی به صنعت ساختمان‌سازی قم خیانت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت ایمنی در برخی احداث ساختمان‌ها در قم مورد تأیید نیست، ادامه داد: با توجه به تأکید دولت بر احداث گسترده مسکن، لازم است تا تعامل و همکاری شهرداری و نظام‌مهندسی در صدور پایان کار، پروانه، نظارت و غیره بیش از همیشه باشد.

مقومی با اشاره به‌ضرورت تشکیل کمیته مشترک بین نظام‌مهندسی ساختمان و شورای شهر قم، اظهار داشت: با تشکیل این کمیته امکان بحث و بررسی هفتگی معضلات و مشکلات ساخت‌وساز و ساختمان فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: صنعت ساختمان نیز مانند سایر حوزه‌ها دچار آسیب واسطه‌گری است و دلال‌های فاقد تخصص با نگاه اقتصادی وارد این حوزه شده‌اند.

وی ادامه داد: حدود ۵ هزار و ۵۰۰ مهندس هم‌اکنون عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قم هستند و حدود ۶ هزار مهندس نیز هنوز به عضویت این سازمان درنیامده‌اند.

مقومی در پایان عنوان کرد: با توجه به سهم بزرگ جامعه مهندسین قم در ساخت‌وساز و عمران شهری، از شورای شهر قم درخواست می‌شود یکی از معابر یا میادین شهری را به نام” مهندس” نام‌گذاری نماید.