هزینه حقیقی جابه‌جایی مسافر در ناوگان اتوبوسرانی به ازای هر نفر ۱۶ هزار تومان است
هزینه حقیقی جابه‌جایی مسافر در ناوگان اتوبوسرانی به ازای هر نفر ۱۶ هزار تومان است
دکتر دهناد از افزایش 30 درصدی نرخ کرایه در ناوگان تاکسیرانی خبر داد و گفت: مدیریت شهری باوجود هزینه‌های سنگین ناوگان اتوبوسرانی، برای تشویق مردم برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی کرایه الکترونیکی اتوبوس را 1500 تومان تعیین کرده اما در پرداخت غیر نقدی این هزینه بالاتر در نظر گرفته‌شده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، سید محمدحسین دهناد در حاشیه برگزاری جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگاران، به نرخ‌گذاری برای تاکسیرانی و اتوبوسرانی در شورای اسلامی شهر اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ‌گذاری برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از وظایف شورای اسلامی شهر قم بوده که در آخرین جلسه رسمی و علنی شورا به بحث گذاشته شد.

وی دو عامل را در نرخ‌گذاری کرایه ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی مؤثر دانست و افزود: در نرخ‌گذاری برای تاکسی و اتوبوس باید به دو وجه توجه کرد؛ یکی توجه به شرایط عموم مردم بوده که از سیستم استفاده می‌کنند و امروز سهم ناوگان تاکسیرانی از شبکه حمل‌ونقل شهری یک سهم قابل‌توجه ای است که بر اساس آمارگیری‌ها ۱۴ درصد و برای اتوبوسرانی در حدود ۸ درصد است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم بر دیده شدن شرایط اقتصادی مردم در نرخ‌گذاری تأکید کرد و گفت: باید نرخ گذری به‌گونه‌ای باشد که برای کسانی که به‌صورت روزانه از شبکه حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند هزینه سنگینی نداشته باشد.

وی بعد دوم موردتوجه در نرخ‌گذاری را توجه به رانندگان تاکسی و امرارمعاش آن‌ها دانست و ابراز کرد: در ناوگان تاکسیرانی چون هم حمل‌ونقل بار و هم حمل‌ونقل مسافر انجام می‌شود و بیش از ۶ هزار تاکسی و ۴ هزار وسیله حمل‌ونقل بار در این ناوگان فعالیت دارند باید به این بعد نیز توجه کافی شود.

دهناد، خانواده ناوگان تاکسیرانی را در حدود ۶۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: باید علاوه بر درنظر گرفتن شرایط اقتصادی این خانواده بزرگ هزینه‌های زیادی که در سال‌های گذشته به این خانواده تحمیل‌شده نیز نظر گرفته شود البته ما نمی‌توانیم تمام این افزایش هزینه را در نرخ کرایه بیاوریم.

وی از افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه در ناوگان تاکسیرانی خبر داد و تصریح کرد: نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی، تاکسی ویژه و خطی و همچنین ون‌ها هرکدام به‌تناسب شرایط افزایش قیمت خواهند داشت اما به‌طور میانگین این افزایش قیمت ۳۰ درصد خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم، سپس به افزایش قیمت‌ها در ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر کرایه اتوبوس که پرداخت غیر نقد و با قم کارت انجام می‌شود عدد یک هزار و ۵۰ تومان بوده که در سال آینده به یک هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید.

وی سیاست مدیریت شهری را تشویق مردم در استفاده از حمل‌ونقل عمومی مطرح و خاطرنشان کرد: برای تشویق شهروندان در استفاده از ناوگان اتوبوسرانی، مدیریت شهری بیشتر هزینه کرایه را به‌صورت سوبسید پرداخت کرده و باید بدانیم هزینه جابه‌جایی هر مسافر حدود ۴ هزار ۵۰۰ تومان بوده که باوجود افزایش کرایه در سال آینده شهروندان تنها یک سوم آن را پرداخت می‌کنند.

دهناد، هزینه واقعی جابه‌جایی هر مسافر را با لحاظ کردن هزینه نگهداری و استهلاک اتوبوس حدود ۱۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: مدیریت شهری باوجود هزینه‌های سنگین ناوگان اتوبوسرانی، برای تشویق مردم برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی این یارانه را در نظر گرفته اما در پرداخت غیر نقدی این هزینه بالاتر در نظر گرفته‌شده است.

وی بالاتر بودن پرداخت نقدی نسبت به پرداخت الکترونیکی را در جهت تشویق مردم در استفاده از قم‌کارت و پرداخت غیر نقدی دانست و افزود: در پرداخت نقدی نرخ کرایه از دو هزار تومان به ۳ هزار تومان رسیده که ۵۰ درصد افزایش قیمت در سال آینده دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم اجراشدن نرخ‌های جدید را از اول اردیبهشت سال ۱۴۰۱ اعلام و بیان کرد: البته لازم به ذکر است نرخ‌های مشخص‌شده در شهر قم نسبت به سایر کلان‌شهرها پایین‌ترین نرخ‌گذاری را داشت و امیدواریم شرایط بهتری برای خانواده تاکسیرانی ایجاد شود.