کاهش فشار اقتصادی بر مردم مهم‌ترین ویژگی بودجه ۱۴۰۱ است
کاهش فشار اقتصادی بر مردم مهم‌ترین ویژگی بودجه ۱۴۰۱ است
دکتر اسلامی از افزایش 21 درصدی بودجه 1401 خبر داد و گفت: مراحل تصویب بودجه امسال کم حاشیه‌ترین روند را نسبت به چند سال گذشته داشته و بودجه 1401 شهرداری قم منظم‌ترین و با اولویت‌ترین بودجه در چند سال گذشته با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی موجود بوده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر حسین اسلامی در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی به برنامه‌های شورای اسلامی شهر قم در تصویب بودجه اشاره کرد و اظهار داشت: بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ با مبلغ ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که تقریباً ۹۵ درصد آن تحقق پیداکرده است.

وی تورم واقعی حاکم بر اقتصاد کشور را موردبررسی قرارداد و افزود: در سال ۱۴۰۱ برای اداره شهر ضرورت داشت بودجه شهرداری به بیش از ۸ هزار میلیارد افزایش پیدا کند  اما این عدد فشار مضاعفی را به مردم وارد می‌کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزایش بودجه در سال ۱۴۰۱ را ۲۱ درصد اعلام کرد و گفت: بودجه ۱۴۰۱ با عددی بالغ‌بر ۴ هزار ۲۵۰ میلیارد تومان به تصویب رسید که امیدواریم از محل درآمدهای پایدار در طول سال نسبت به افزایش عملکرد اقدام نمائیم.

وی به دانش‌بنیان شدن مدیریت شهری با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: این اقدام از شورای شهر قم آغاز و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر برای دانش‌بنیان شدن مدیریت شهری با رویکرد علمی فعال‌شده است.

وی دعوت به همکاری از نخبگان را مطرح کرد و گفت: امروز مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر از نخبگان برای همفکری در پیشبرد برنامه های استفاده می کند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم یکی از برنامه‌های شورای اسلامی شهر را توجه به بافت قدیمی شهر عنوان کرد و یادآور شد: فلسفه اهتمام به بافت داشتن و حفظ هویت بوده اما متأسفانه امروز با عکس این موضوع مواجهه هستیم.

وی ادامه داد: امروز افراد بومی در حال تخلیه بافت فرسوده و قدیمی بوده و اتباع خارجی در این بافت ساکن شده‌اند که این موضوع آسیب‌شناسی شده و کمسیون شهرسازی جلسات متعددی را برای حل این موضوع تشکیل داد که بخشی از مشکلات مربوط به مدیریت شهری بوده اما بخشی از مشکلات به اداره کل میراث و فرهنگی، کمیسیون ماده ۵ استان و شورای عالی شهرسازی و معماری در تهران برمی‌گردد.

اسلامی از برگزاری جلساتی در قم و تهران جهت بازنگری محدوده و ضوابط بافت تاریخی خبر داد و افزود: پیشنهاداتی را شورای اسلامی شهر و شهرداری ارائه داده و امیدواریم به نتیجه‌ای مطلوب رسیده و بتوانیم بافت فرسوده را ساماندهی کرده تا مردم بومی به سودی برسند و در بافت فرسوده بماند.

وی به ساماندهی ضلع شرقی حرم نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ساماندهی پارکینگ شرقی در دستور کار قرارگرفته است و کار بسیار سنگین و حجیم است اما باید انجام شود زیرا زائران در شهر قم نخستین تصویری که می‌بینند پارک شرقی بوده و شاهد نابسامانی در پیرامون حرم هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد: مسائل زیادی در این محدوده وجود داشته و هزینه زیادی نیاز دارد که باید با کمک بخش خصوصی این کار انجام شود اما بخشی از کار نیز معضلات حقوقی پیداکرده است.

وی در ادامه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری به تحکیم خانواده نیز اشاره کرد و گفت: برای خنثی کردن توطئه در هدف قرار دادن بنیان خانواده، کمسیون بانوان و امور خانواده در ابتدای شورای جدید عملیاتی شده و کار در حال پیگیری است.

اسلامی از مأموریت بعضی از افراد برای قبح شکنی در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: شورای اسلامی شهر قم تشکیل کمسیون بانوان و امور خانواده را باهدف ارتقاء فرهنگی دینی شهر تشکیل داده و امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز به کمک ما بیایند.

وی اولویت در بودجه سال ۱۴۰۱ را اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و گفت: ۱۷ پروژه ناتمام در شهر وجود دارد که باید در سال ۱۴۰۱ نهایی شده که در حال انجام نیز است و در صورت اتمام آنها پروژه جدید آغاز خواهد شد.

اسلامی از لحاظ شدن یک تبصره در بودجه سال ۱۴۰۱ با تأکید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی خبر داد و یادآور شد: تمامی پروژه‌ها که در شهر قم اجرا می‌شود باید دارای پیوست نگاری فرهنگی اجتماعی باشند.

وی ادامه داد: هدف از اجرای پیوست نگاری فرهنگی حفظ هویت در اجرای پروژه‌ها  بوده تا تنها نگاه عمرانی به موضوعات وجود نداشته باشد، همچنین برای حل معضلات حقوقی مردم با شهرداری و حفظ حق مردم نیز کمسیون حقوقی واردشده و به کمک حقوقدانان و مشاوران حقوقی سعی در حل آن‌ها دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: مشکلات حقوقی با مدیر مربوطه در شهرداری و حقوقدانان و شاکی در شورای اسلامی بررسی‌شده و قضاوت می‌شود و سعی شده بیشتر مشکلات در شورا و بدون مراجعه به دادگاه حل شود.

وی به اقدامات کمیسیون خدمات شهری در ایام نوروز نیز اشاره کرد و گفت: اقدامات شورای شهر و شهرداری از سه ماه قبل از نوروز شروع‌شده و برنامه‌ریزی لازم با دقت انجام شد و به نظر می‌رسد مدیریت شهری کارنامه قابل قبولی را ارائه دادند.