توجه شورای شهر قم به مقوله استحکام خانواده و عدالت محوری در مناطق و نقاط شهر
توجه شورای شهر قم به مقوله استحکام خانواده و عدالت محوری در مناطق و نقاط شهر
دکتر اسلامی تحکیم خانواده به‌عنوان یک محور و ضرورت را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: شورای اسلامی شهر قم با توجه به اهمیت و ضرورت این مقوله برای نخستین بار کمیته بانوان و امور خانواده را راه‌اندازی کرد و کارهای جدیدی در این زمینه در دست اقدام است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر حسین اسلامی در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر قم با آیت‌الله مقتدایی، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد ششمین دوره شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به وضعیت بودجه‌ای شهرداری اظهار داشت: بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قم حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد این بودجه محقق شده است که اگر این رقم را با مجموعه بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی استان مقایسه کنیم نشان می‌دهد مجموعه مدیریت شهری بدون دریافت کمک‌های دولتی توانسته با درآمدزایی و هزینه کرد آن براساس اولویت‌ها، قدم‌های مناسبی برای اداره شهر مقدس قم بردارد.

وی بودجه ۱۴۰۱ شهرداری را موردتوجه قرار داد و افزود: اگر قرار بود بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری قم را با تورم واقعی تدوین کنیم باید به رقم هشت هزار میلیارد تومان می‌رسیدیم، اما با توجه به فشار مضاعفی که در بعد معیشتی و اقتصادی به مردم وجود دارد، در نهایت بودجه با عدد ۴۲۵۰ میلیارد تومان مورد تصویب شورای اسلامی شهر قم قرار گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه محل درآمد مدیریت شهری، شهر و شهروندان قمی است تصریح کرد: با توجه به‌سختی معیشت مردم، امکان افزایش درآمدها از طریق اخذ عوارض و… نبود، از همین رو تلاش شده در بودجه‌بندی امسال شرایط اقتصادی حاکم بر کشور لحاظ شود.

وی با اشاره به برنامه‌های شورای اسلامی شهر قم در تحقق شعار سال گفت: مقام معظم رهبری در شعار سال به اشتغال دانش‌بنیان تأکید داشتند که از همین رو در شورای اسلامی شهر قم مرکز پژوهش‌ها راه‌اندازی شده است تا به این وسیله مسائلی که پیچیدگی‌های خاص دارند در مرکز پژوهش‌ها بررسی و بعد به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شود.

اسلامی با تأکید بر اینکه تأسیس مرکز پژوهش‌ها اگرچه کار سختی بوده و محدودیت‌های مالی نیز وجود داشت، اما این اقدام را اجرایی کردیم تا گامی مؤثر در مسیر اجرای منویات رهبر معظم انقلاب برداریم، ادامه داد: یکی دیگر از نکات قابل‌توجه برای شورا در سال جدید، توجه به بافت تاریخی شهر است.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر قم، بافت تاریخی بیشتر از آنکه نقش هویتی و تاریخی داشته باشد، بافتی فرسوده است که آسیب‌های اجتماعی زیادی در آن به چشم می‌خورد و شرایط بافت فرسوده کنونی به‌گونه‌ای است که ساکنان بومی این مناطق را ترک کرده و اتباع در این مناطق ساکن می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: طی آسیب‌شناسی‌های به‌عمل‌آمده، برای اصلاح این شرایط باید مشوق‌ها در کنار تسهیلات در نظر گرفته شود تا این بافت احیا و ترمیم شود.

اسلامی بر ضرورت توجه به پروژه ضلع شرقی حرم مطهر اشاره کرد و گفت: این نقطه نخستین جایی است که زائران در زمان مراجعت به حرم با آن مواجه می‌شوند؛ دغدغه زیادی برای توجه به این قسمت وجود دارد اما کار بسیار سنگینی است که سرمایه‌گذاری زیادی را مطالبه می‌کند و مدیریت شهری به‌تنهایی نمی‌تواند این دغدغه را رفع نماید.

وی در ادامه تحکیم خانواده به‌عنوان یک محور و ضرورت را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: شورای اسلامی شهر قم با توجه به اهمیت و ضرورت این مقوله برای نخستین بار کمیته بانوان و امور خانواده را راه‌اندازی کرد و کارهای جدیدی در این زمینه در دست اقدام است.

عدالت محوری با محوریت منویات مقام معظم رهبری موضوع دیگری بود که اسلامی به آن اشاره کرد و گفت: مناطق مختلف با توجه به ظرفیت‌ها برابر نیستند، برخی مناطق درآمد بالایی دارند که اگر بخواهیم درآمدها را ملاک قرار دهیم مناطق کم برخوردار رشد نخواهند کرد، ذیل این مهم نیز کمیته توزیع عادلانه خدمات و امکانات راه‌اندازی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه اولویت شورای اسلامی شهر اتمام پروژه‌های ناتمام است، افزود: در حال حاضر ۱۷ پروژه ناتمام در شهر داریم که ازجمله این موارد ادامه بلوار جمهوری اسلامی، تقاطع غیرهمسطح میدان نماز و تونل غدیر است و پس از انجام نهایی پروژه‌های نیمه‌تمام با احصاء مشکلات و اولویت‌بندی، پروژه‌های جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت.