لزوم بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه و دانش‌بنیان برای حل مشکلات شهری
لزوم بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه و دانش‌بنیان برای حل مشکلات شهری
دکتر دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: در این دوره شورا با راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها، تلاش شده زمینه را برای بهره‌گیری از راه‌حل‌های خلاقانه و نوآورانه کسانی که می‌توانند در زمینه حل مشکلات شهری به ما کمک کرده فراهم کنیم.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر دهناد سید محمدحسین دهناد با اشاره به اقدامات مجموعه مدیریت شهری برای تحقق شعار سال اظهار داشت: امسال دو مؤلفه دانش‌بنیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی پژوهشی در کنار تولید و اشتغال افراد از سوی رهبر انقلاب موردتوجه قرار گرفته است که برای اینکه این شعار را تبدیل به راهبرد کنیم باید با توجه به مسئولیتی که داشته این راهبرد را در مجموعه کاری و اهداف خود تعریف کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم افزود: در شهر قم مجموعه‌های علمی، پژوهشی، دانشگاهی، حوزوی، مراکز رشد، پارک‌های علمی و فناوری وجود داشته که مجموعاً بیش از ۳۱ مورد است که در زمینه علمی پژوهشی در قم فعالیت دارند و این مراکز ظرفیتی بوده در اختیار مسئولان استان که از آن به نحو مناسبی در مسیر تحقق شعار سال بهره ببرند.

وی با بیان اینکه این مراکز خروجی‌های پژوهشی بنیادین و یا کاربردی دارند که بخش زیادی از این پژوهش‌های کاربردی را می‌توان در مراکز رشد یا پارک‌های علم و فناوری عملیاتی کنیم تصریح کرد: با توجه به نیازهای مجموعه مدیریت شهری یا صنعت به این پژوهش‌های کاربردی، می‌توانیم از تجربه کشورهای توسعه‌یافته در این زمینه استفاده کنیم، چراکه این کشورها با بهره‌گیری از حلقه‌های واسط و استخراج نیازهای خود از ظرفیت مراکز پژوهشی، برای رفع نیازهای خود راهکاریابی می‌کنند.

دهناد با تأکید بر اینکه در ایران در زمینه تولیدات پژوهشی ظرفیت‌های خوبی داریم اما در زمینه کاربردی کردن پژوهش‌ها برای حل مشکلات اجرایی وضع مناسبی نداریم گفت: در شورای اسلامی دوره کنونی با راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها، تلاش شده زمینه را برای بهره‌گیری از راه‌حل‌های خلاقانه و نوآورانه کسانی که می‌توانند در زمینه حل مشکلات شهری به ما کمک کرده فراهم کنیم.

وی از راه‌اندازی پرتال ارتباط با ایده پردازان در حوزه مدیریت شهری خبر داد و افزود: این بستر زمینه‌ای است تا گره‌های مدیریت شهری با بهره‌گیری از محصولات خلاقانه مراکز پژوهشی برطرف شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم به مصادیقی در زمینه استفاده از ایده‌های دانش‌بنیان برای حل مشکلات شهری اشاره کرد و گفت: شهرداری سالانه مبالغ زیادی برای آسفالت و نگهداری آن در معابر هزینه می‌کند و این در حالی بوده که شرکت‌های علمی می‌توانند کمکی در زمینه افزایش طول عمر و نگهداری آسفالت معابر داشته باشند.

به گفته دهناد، ارائه ایده و پیشنهادات در زمینه خدمات شهری ازجمله جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت پسماند شهری و یا آبیاری فضای سبز، هوشمند سازی و یکپارچه‌سازی خدمات الکترونیک شهری، ترافیک و یکپارچه‌سازی تجهیزات ترافیکی و… می‌تواند در مسیر حل مشکلات شهری راهگشا باشد.