عزم مجلس و دولت برای واگذاری تصمیم‌گیری در سطوح محلی به شوراها
عزم مجلس و دولت برای واگذاری تصمیم‌گیری در سطوح محلی به شوراها
سعادتمند رئیس شورای اسلامی استان قم گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا طی 23 سال از زمان تشکیل آن هنوز به منزلت و جایگاه واقعی خود نرسیده است و در دولت و مجلس فعلی اراده‌ای وجود دارد تا با اصلاح برخی قوانین و مقررات تصمیم‌گیری در سطوح محلی و منطقه‌ای شهری به این نهاد واگذار شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، ماشاالله سعادتمند شامگاه شنبه در همایش اعضای شوراهای اسلامی استان قم که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به نهم اردیبهشت و روز شوراها، اظهار داشت: نهاد شورا یکی از مردمی‌ترین مجموعه‌های حاکمیتی در کشور است.

رئیس شورای اسلامی استان قم ادامه داد: شوراها نمایندگان بی‌واسطه مردم بوده که مطالبات و انتظارات شهروندان را از طرح‌های عمران شهری، مباحث تفریحی، اقامتی، فرهنگی، حمل‌ونقل و غیره را پیگیری می‌کنند.

وی اهمیت نهاد شورا را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: اصل شورا به حدی در منطق دین اسلام مهم است که سوره‌ای در قرآن به آن نامیده شده و در انقلاب اسلامی نیز ۷۰ روز پس از پیروزی بر رژیم پهلوی به فرمان امام راحل این نهاد مردمی تشکیل‌شده است.

سعادتمند با تأکید بر ضمانت اجرایی و قانونی مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: در کلام و منطق امام راحل تصمیمات محلی به شوراها سپرده شده است و تمام مصوبات آن برای نهادهای حاکمیتی ضمانت اجرایی دارد.

وی با بیان اینکه در هفت اصل از اصول قانون اساسی به اهمیت موضوع شورا اشاره شده است، تصریح کرد: در منظومه فکری مقام معظم رهبری نیز شوراها نهادی برای تسهیل امور مردم بوده و این نهاد جلوه حضور و اراده مردم است.

رئیس شورای اسلامی استان قم یادآور شد: شوراهای اسلامی شهر و روستا طی ۲۳ سال از زمان تشکیل آن هنوز به منزلت و جایگاه واقعی خود نرسیده است و در دولت و مجلس فعلی اراده‌ای وجود دارد تا با اصلاح برخی قوانین و مقررات تصمیم‌گیری در سطوح محلی و منطقه‌ای شهری به این نهاد واگذار شود.

وی با اشاره به دغدغه‌های عمومی شوراهای اسلامی روستاها و بخش‌های تابعه گفت: حضور نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا در جلسات استانی متناظر با روستاها و بخش‌های تابعه و استفاده از درآمدهای حاصل از ارزش‌افزوده در روستاها و بخش‌های تابعه و شهرهای اقماری از مهم‌ترین درخواست‌های اعضای شورای اسلامی استان است.