حل مشکلات ترافیکی شهرها نیازمند توسعه حمل‌ونقل عمومی است
حل مشکلات ترافیکی شهرها نیازمند توسعه حمل‌ونقل عمومی است
دکتر دهناد اظهار داشت: امروزه کلان‌شهرها دارای محدودیت‌هایی در سیستم ریلی در زمینه ساخت، بهره‌برداری و نگهداری آن‌ها بوده و شهرداری‌ها به‌تنهایی قادر به تأمین هزینه‌های قطار شهری نیستند، برای حل مشکلات ترافیکی شهرها راهی جز توسعه حمل‌ونقل عمومی نداریم.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، سید محمدحسین دهناد در جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم که در محل کارگاه دپو مترو قم برگزار شد، به اهمیت توسعه حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و اظهار داشت: برای حل مشکلات ترافیکی شهرها راهی جز توسعه حمل‌ونقل عمومی نداریم.

وی مؤلفه توسعه حمل‌ونقل عمومی در همه شهرهای توسعه‌یافته دنیا را توسعه سیستم ریلی دانست و افزود: متأسفانه در سالیان گذشته توسعه حمل‌ونقل عمومی در سطح ملی مورد غفلت قرارگرفته و اولویت تصمیم‌گیرندگان نبوده که باید دیدگاه‌ها تغییر کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم، درآمدهای حاصل از توسعه خطوط ریلی کشور از محل درآمد ترانزیت بار را موردتوجه قرار داد و تأکید کرد: با توسعه خطوط ریلی کشور می‌توانیم صادرات نفت را متوقف کنیم، اما حمایت دولت‌ها از سیستم ریلی کم‌رنگ بوده است.

وی ادامه داد: امروز کلان‌شهرهای ریلی دارای محدودیت‌هایی در سیستم ریلی در زمینه ساخت، بهره‌برداری و نگهداری آن‌ها بوده و شهرداری‌ها به‌تنهایی قادر به تأمین هزینه‌های قطار شهری نیستند.

دهناد به توسعه خطوط ریلی شهری در شهرهای توسعه‌یافته نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از شهرهای توسعه یافتی ریلی دنیا مانند مسکو و پاریس، با توجه به قدمت سیستم ریلی هنوز درحال‌توسعه سیستم ریلی شهر هستند که دسترسی به ایستگاه مترو با طی حداقل فاصله امکان‌پذیر باشد.

وی در ادامه طراحی خطوط ریلی شهر قم را مناسب با نیازهای روز شهر ندانست و ابراز کرد: با توجه به اینکه کلید خطوط ریلی شهر قم از دهه ۸۰ زده شد، طراحی آن متناسب با شرایط امروز نبوده و در حال حاضر در مورد خط A مترو قم محدودیت تأمین ناوگان داریم و مراحل اجرایی فاز ۲ خط A نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس کمسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در قسمت‌هایی که امکانش بوده باید مترو را به‌صورت رو سطحی اجرا کنیم و با توجه به اینکه هزینه تمام‌شده آن یک پنجم خواهد بود، باید به آن به‌صورت جدی پرداخته شود.

وی مشکل تأمین ناوگان منوریل به علت محدودیت در تولید واگن آن در کل دنیا را نیز مطرح کرد و یادآور شد: یکی دیگر از موارد مورد بررسی در موضوع مترو، بحث تلاقی آن با قطار سریع‌السیر اصفهان-قم- تهران می‌باشد.

دهناد در پایان به لزوم حمایت‌های دولت برای اجرا و توسعه حمل‌ونقل ریلی تأکید کرد و گفت: حمل‌ونقل ریلی هزینه بالایی دارد و درصورتی‌که یارانه بنزین پرداختی توسط دولت به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص داده شود، بازدهی بیشتری خواهد داشت.