تخصیص ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی بقاع امامزادگان چهل اختران قم
تخصیص ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی بقاع امامزادگان چهل اختران قم
مهندس امرالهی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نیاز طرح ساماندهی بقاع متبرک امامزادگان چهل اختران قم به اعتبارات دولتی گفت: ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت برای این طرح اختصاص یافته است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، مهندس روح الله امرالهی با اشاره به جلسه اخیر اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با نماینده تام الاختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم و اعضای هیات امنای حرم امامزادگان موسی مبرقع و چهل اختران (ع) ابراز داشت: در این جلسه پیشنهادهای خوبی از سوی طرفین ارائه و توافق هایی با اوقاف انجام شد در حالی که برخی پیشنهادات هیات امنای امامزادگان بیشتر از موضوعات مورد توافق بود.

وی در ادامه با اشاره به این که برای اجرای طرح سه طرف همکاری وجود دارد توضیح داد: احداث پارکینگ با مدیریت شهری و اجرای صحن با اداره کل راه و شهرسازی استان قم و احداث شبستان ها نیز با هیات امنای امامزادگان چهل اختران و اوقاف استان است.

وی با بیان این که برای تملک اراضی و منازل موجود در جوار بقاع امامزادگان چهل اختران، اعتبارهای دولتی درنظر گرفته شده است گفت: طبق آخرین تصمیم برای احداث شبستان ها اوقاف استان با اداره کل راه و شهرسازی توافق کرده که زمین لازم برای احداث شبستان ها را تحویل بدهد.

امرالهی افزود: احداث صحن امامزادگان از اعتبارات ملی و توسط اداره کل راه و شهرسازی استان قم انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: منبع مالی برای تملک منازل شخصی در حوزه صحن و شبستان ها با اعتبارات ملی است و در حوزه پارکینگ هم شهرداری قرار شد تملک لازم را انجام دهد و در حقیقت هر دستگاهی در مسیر موظف شده خود کار تملک را به سرانجام برساند.

امرالهی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در این زمینه که برخی اهالی منطقه گفته اند ارزش گذاری املاک آن ها به ازای متری سه هزار تومان انجام شده است گفت: بر اساس تعریف «قیمت منطقه ای» املاک منطقه متری سه هزار تومان قیمت منطقه ای دارند اما مردم نگران نباشند چرا که هیات سه نفره ای از دارایی، دادگستری و شورای شهر املاک را تعیین قیمت می کند که فعلا در مورد حدود قیمت آن نمی توانیم صحبت کنیم.

وی اظهار داشت: آخرین پلاک ها که در مورد صحن بوده با ردیف بودجه دولتی در حال تملک است.

وی هم چنین در مورد قرار گرفتن خانه تاریخی توکلی در محدوده طرح گفت: مدیریت شهری در این زمینه در حال مذاکره با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم است.

اجرای طرح ملی توسعه آستان چهل اختران از سال ۱۳۸۹ با سفر مقام معظم رهبری به قم تصویب و عملیات اجرایی آن در سه فاز آغاز شد که مقرر گردید یک‌سوم اعتبارات پروژه از دفتر مقام معظم رهبری، یک‌سوم اعتبارات مربوط به راه و شهرسازی و یک‌سوم نیز از اعتبارات استانی باشد.