لزوم توجه به ظرفیت‌های منطقه ۵ قم در توسعه اقتصادی و شهری/چالش‌های منطقه در حال رفع شدن است
لزوم توجه به ظرفیت‌های منطقه ۵ قم در توسعه اقتصادی و شهری/چالش‌های منطقه در حال رفع شدن است
دکتر دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: در زمین‌های 100 هکتاری امکان اسکان 25 هزار نفر نیز وجود داشته و امیدواریم با تصویب طرح‌ها و اجرای آن بتوانیم سرانه‌های مختلف شهری را در این بخش از منطقه به‌خوبی اجرا کنیم.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد در حاشیه بازدید از منطقه پنج شهرداری اظهار داشت: این منطقه یکی از مهم‌ترین مناطق شهر قم بوده و ظرفیت‌های زیادی دارد و باید از اراضی این محدوده برای توسعه شهر و منطقه در حوزه اقتصادی بهره‌مند شویم.

وی چالش‌های منطقه را موردبررسی قرارداد و افزود: در این بازدید چالش‌ها موردبررسی قرار گرفت تا با همکاری مدیریت شهری و استانی این موانع برطرف شده و شاهد توسعه شهری، اقتصادی و فرهنگی در این منطقه باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: یکی از چالش‌های مهم این منطقه، بافت محله جمکران است که بعد از الحاق به محدوده شهری نیازمند بازسازی بوده که باید بافت، معابر و شوارع اصلاح‌شده و طرح‌ها بازبینی شود.

وی به خیابان ۲۰ متری حاج رضایی به‌عنوان یکی از شوارع مهم منطقه اشاره و تصریح کرد: این خیابان با توجه به اتصالش به رینگ دوم جمکران، محور مهمی بوده و باید برای بخشی از مسیر که دارای کاربری فضای سبز است مصوباتی در استان گرفته شود و تغییر کاربری انجام شود.

دهناد، احداث خیابان حاج رضایی را مهم‌ترین اولویت منطقه دانست و اضافه کرد: در صورت انجام تغییر کاربری فضای سبز در مسیر این خیابان، منطقه آمادگی کامل در توافق با مالکان را داشته و احداث خیابان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی سپس به خیابان شیخ حسن مصلح در داخل بافت جمکران نیز اشاره کرد و گفت: این خیابان در حال حاضر ترافیک سنگینی داشته و در مرحله دوم این خیابان به یک معبر ۱۴ متری تبدیل خواهد شد و با تغییر کاربری‌های حاشیه این دو خیابان، محله جمکران از بافت روستایی خارج‌شده و رونق اقتصادی مطلوبی اتفاق خواهد داشت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: چالش بعدی منطقه ۵ محدود ۱۰۰ هکتاری است که ظرفیتی بسیار خوبی در منطقه داشته و می‌توانیم توسعه در این منطقه را بر اساس توسعه حمل‌ونقلی طراحی کنیم.

وی عبور قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان از محدوده ۱۰۰ هکتاری را ظرفیت خوبی برای توسعه برشمرد و یادآور شد: برای این منطقه عبور خط قطارهای شهری نیز پیش‌بینی‌شده و امکان داشتن ایستگاه مترو و پایانه مسافربری اتوبوس وجود دارد و می‌توانیم پارک‌سوار و پارکینگ برای این محدوده طراحی کنیم.

دهناد خاطرنشان کرد: در زمین‌های ۱۰۰ هکتاری امکان اسکان ۲۵ هزار نفر نیز وجود داشته و امیدواریم با تصویب طرح‌ها و اجرای آن بتوانیم سرانه‌های مختلف شهری را در این بخش از منطقه به‌خوبی اجرا کنیم.

وی در پایان به توسعه خیابان ظهور نیز اشاره و ابراز کرد: تعریض و توسعه خیابان ظهور نیز باید در دستور کار قرار گیرد و با توجه به‌قرار گرفتن در محدوده شهری نیاز به بهسازی داشته و شورای اسلامی شهر نیز آماده همکاری با منطقه را داشته و امیدواریم در اسرع وقت شاهد توسعه این منطقه باشیم.