ضرورت نگاه شبکه‌ای در توسعه معابر شهری
ضرورت نگاه شبکه‌ای در توسعه معابر شهری
دکتر دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: در مسیر توسعه معابر شهر قم باید نگاه شبکه‌ای و پیوسته‌ای شکل بگیرد و بر مبنای آن محورهای تندراه و خیابان‌های شهری به‌درستی احصا و دسترسی و کاربری‌ها بر مبانی آن تعریف شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سیدمحمدحسین دهناد امروز در نطق پیش از دستور چهل و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به مصوبه سند جامع سرمایه‌گذاری اظهار داشت: باوجود گذشت ۴ ماه از تصویب این لایحه، هنوز پیشرفتی در آن مشاهده نشده است.

وی نارضایتی مردم از کمبود ناوگان عمومی در برخی محلات و مناطق شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۲۰ اتوبوس شهری هم‌اکنون مشغول فعالیت هستند، درحالی‌که طبق سرانه‌های استاندارد باید ۲۵۰ اتوبوس در شهر قم در تردد باشند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ابراز کرد: تعداد متقاضیان استفاده از حمل‌ونقل عمومی از ابتدای سال جاری ۲ برابر شده و از روزانه ۳۰ هزار سفر به افزون بر ۶۰ هزار مسافر رسیده که بازگشایی مراکز آموزشی از عوامل مهم آن بوده است.

وی توسعه ناوگان عمومی را اقدامی در مسیر عدالت اجتماعی ارزیابی کرد و افزود: هم‌اکنون برخی از اتوبوس‌های شهری به خاطر برخی مشکلات فنی از مدار شبکه خارج‌شده‌اند که لازم است با اورهال کردن آن‌ها، هرچه زودتر به چرخه حمل‌ونقل برگردند و در کنار آن از فرصت‌های ملی نیز جهت توسعه این ناوگان استفاده عملیاتی شود.

دهناد با اشاره به وضعیت آشفته ضلع شرقی حرم مطهر و میدان شهید مطهری، یادآور شد: همچنین شبکه معابر پرسرعت شهر قم نیز یکی از چالش‌های مهم شهری است.

وی ادامه داد: در یک خیابان شهری حداکثر سرعت خودروهای عبوری باید ۵۰ کیلومتر در ساعت و امکان عبور همسطح بدون نگرانی فراهم باشد، درحالی‌که در تندراه های شهری حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بوده و عبور همسطح از عرض خیابان ممنوع است و دسترسی به کاربری‌ها نیز باید ممنوع باشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: مجموعه مدیریت شهری قم باید در مساله تندراه و خیابان‌های شهری به یک نقطه مشترک برسد و دسترسی به کاربری‌ها، عبور همسطح و سایر مباحث بر اساس نوع معابر دیده شود و از آشفتگی و درهم تنیدگی دسترسی‌ها جلوگیری به عمل آید.

وی اظهار داشت: در مسیر توسعه معابر شهر قم باید نگاه شبکه‌ای و پیوسته‌ای شکل بگیرد و بر مبنای آن محورهای تندراه و خیابان‌های شهری به‌درستی احصا و دسترسی و کاربری‌ها بر مبانی آن تعریف شود.

به گفته دهناد، محورهای عمار یاسر، جمهوری اسلامی، فردوسی، نماز، محمودنژاد، شهید سلیمانی، مالک اشتر، یاسمن و شاهد نیاز به تعیین تکلیف جهت ایجاد یکپارچگی با کارکرد تندراهی دارند.

وی عنوان کرد: اصلاح و توسعه معابر تندراهی برای عملکرد مناسب شبکه معابر پرسرعت شهری نیازمند تهیه برنامه فنی، زمان‌بندی و تأمین مالی برای رسیدن به شبکه یکپارچه و پیوسته جهت مدیریت بهتر ترافیک شهری است.