احیای باغات باقی‌مانده شهر قم با تهیه بسته حمایتی برای مالکین/حبس و پرداخت جرائم نقدی در انتظار از بین برندگان باغات
احیای باغات باقی‌مانده شهر قم با تهیه بسته حمایتی برای مالکین/حبس و پرداخت جرائم نقدی در انتظار از بین برندگان باغات
دکتر سبحانی قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: طبق ماده ۹ این قانون، مالکان باغات که عمداً موجبات از بین رفتن درختان را فراهم نمایند به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید مجتبی سبحانی ثابت با اشاره به طرح شناسایی و شناسنامه‌دار شدن باغات قم اظهار داشت: این طرح در جهت صیانت از این سرمایه‌های طبیعی در شهرداری قم صورت گرفته که قدم اول در حفظ باغات باقی‌مانده شهر است.

ادامه داد: البته کسب اطلاعات باغات از سوی مالکان با دشواری‌هایی همراه بود اما در نهایت، هم‌اکنون آمار دقیقی از وضعیت باغات باقی‌مانده در حریم و محدوده شهر قم وجود دارد.

وی قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: طبق ماده ۹ این قانون، مالکان باغات که عمداً موجبات از بین رفتن درختان را فراهم نمایند به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم خواهند شد.

سبحانی ثابت با اشاره به حمایت‌های سازمان پارک‌ها از باغداران افزود: طی سال‌های گذشته سازمان پارک‌ها با ارائه مشاوره‌های گیاه‌پزشکی، هماهنگی و پیگیری تأمین منابع آب و تهیه کود مناسب، تلاش کرده تا کمکی به حفظ این سرمایه‌ها داشته باشد.

وی با تأکید بر روند رو به رشد تملک باغات باقی‌مانده در شهر و هزینه بالای تملک در این بخش گفت: با وجود ضرورت حفظ منافع شهروندان، می‌بایست حقوق باغداران نیز مدنظر قرار گیرد تا روند تملک باغات با سرعت بیشتری ادامه یابد و بر همین اساس در کمیسیون خدمات شهری در حال تهیه بسته‌های تشویقی برای مالکینی هستیم که نسبت به حفظ باغ و رسیدگی به درختان اقدام می‌نمایند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: در سال جاری برنامه تملک باغ گلزاری در منطقه ۱ به مساحت ۷ هزار مترمربع و باغ اشراقی در خیابان سمیه به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع در دستور کار مدیریت شهری است و همچنین باغ صادقی در منطقه ۲ به مساحت ۸ هزار مترمربع و باغ بهاالدینی در منطقه ۴ به مساحت ۱۲ هزار مترمربع در مراحل پایانی تملک قرار دارند که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال نهایی و در کمترین زمان ممکن به بوستان‌های زیبای شهری تبدیل شوند.