برگزاری جلسات احداث پارکینگ در قم به‌صورت هفتگی/اجرای نهضت پارکینگ سازی در سال جاری
برگزاری جلسات احداث پارکینگ در قم به‌صورت هفتگی/اجرای نهضت پارکینگ سازی در سال جاری
دکتر دهناد ساخت پارکینگ به‌عنوان مطالبه عمومی مردم را دغدغه مدیریت شهری خواند و گفت: در سال جاری شهرداری و شورای شهر نسبت به اجرای طرح تفصیلی برای سخت گیری پارکینگ اهتمام ویژه داشته و در صورت حذف و کسر پارکینگ، هزینه جریمه برای تملک زمین و ساخت پارکینگ هزینه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد با حضور در برنامه رادیویی بی‌تعارف، حوزه حمل‌ونقل را یکی از مهم‌ترین موضوعات حوزه شهری را حوزه حمل‌ونقل دانست و اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد از بودجه شهر در حوزه عمرانی و حمل‌ونقل هزینه شده و شهروندان بیشترین درگیری را در این حوزه دارند.

وی هرگونه جابه‌جایی در شهر و با هر نوع وسیله‌ای را مربوط به حوزه حمل‌ونقل عنوان کرد و افزود: کمیسیون تخصصی عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تلاش دارد با قانون‌گذاری و نظارت، خدمات مطلوب به مردم ارائه شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم به مسئله پارکینگ اشاره کرد و گفت: موضوع کمبود پارکینگ و توقفگاه در شهر قم از سال‌های قبل مطرح بوده و بر اساس طرح تفصیلی باید هر کاربری بر اساس مساحتش فضای پارکینگ موردنیاز خود را تأمین کند.

وی امکان حذف و کسر فضای پارکینگ در طرح تفصیلی را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: امکان حذف و یا کسر پارکینگ در طرح تفصیلی یکی از عللی است که باعث شده ما مشکلاتی را در حوزه پارکینگ در شهر داشته باشیم.

دهناد، سپس از توجه شورای اسلامی شهر قم در تعیین بودجه به توسعه فضای پارکینگی خبر داد و تصریح کرد: شورای اسلامی شهر قم در بودجه ۱۴۰۱ تبصره‌ای در ابتدای بودجه آورده شده که هر جریمه‌ای که شهرداری برای کسر پارکینگ دریافت کرده باید برای ساحت پارکینگ هزینه کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در سنوات گذشته چنین اتفاقی نیفتاده و وقتی آمار کسر پارکینگ را با تعداد پارکینگ‌ها مقایسه می‌کنیم، مشخص می‌شود با کسر پارکینگ از یک کاربری در جای دیگری پارکینگ ساخته نشده و تناسبی وجود ندارد.

رئیس کمسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم توسعه شهر و افزایش جمعیت و تقاضا برای تردد را عنوان و اذعان کرد: زمانی که پارکینگ و فضای مناسب برای توقف را ایجاد نکنیم، ظرفیت معابر به‌شدت پایین آمده و هزینه زیادی به شهر تحمیل می‌شود.

وی ساخت پارکینگ به‌عنوان مطالبه عمومی مردم را دغدغه مدیریت شهری خواند و خاطرنشان کرد: در شهرداری از ابتدای امسال هر هفته جلساتی بین معاونان مربوطه و شهرداری مناطق در این زمینه در حال برگزاری است.

دهناد دوباره به طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: بر اساس طرح تفصیلی با حذف پارکینگ و دریافت جریمه باید در فاصله ۲۵۰ متری همان کاربری، پارکینگ احداث شود و برای نمونه در مورد ساختمان پزشکان واقع در بلوار شهیدان محمود نژاد این اتفاق افتاده است.

وی در پایان تأکید کرد: از امسال شهرداری و شورای شهر نسبت به اجرای طرح تفصیلی برای سختگیری پارکینگ اهتمام ویژه داشته و در صورت حذف و کسر پارکینگ، هزینه جریمه برای تملک زمین و ساخت پارکینگ هزینه خواهد شد.