ضرورت توجه به پیوست نگاری فرهنگی در طرح‌ها و پروژه‌های شهری قم
ضرورت توجه به پیوست نگاری فرهنگی در طرح‌ها و پروژه‌های شهری قم
آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی عضو فقهای شورای نگهبان بر اهمیت و ضرورت توجه به پیوست نگاری فرهنگی در طرح‌ها و پروژه‌های شهری قم تأکید کرد و اظهار داشت: اگر قرار است، جهان شهری دینی و آرمانی را به دنیا نشان دهیم، آن شهر، شهر مقدس قم است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم، به یک مستند شرعی و روایی در ارتباط با لزوم پیوست فرهنگی برای کارها و امور مهم اشاره کرد و اظهار داشت: هر طرح  مهمی باید با پیوست فرهنگی “بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم” ، “الحمدالله رب‌العالمین” و یا با نام نامی گرامی جل‌جلاله باشد.

وی با بیان اینکه عدم به‌کارگیری این نام ها منجر به عدم فرجام درست در کارها می‌شود، ابراز کرد: در امورات و طرح‌های شهری مانند تونل، پل، تقاطع‌های غیرهمسطح و دیگر پروژه‌های عمرانی نیز اگر پیوست فرهنگی نباشد، کارها به‌درستی انجام نخواهد گرفت و به تعبیر روایات ابتر و بی خیروبرکت خواهد شد.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: به فرمایش رهبر معظم انقلاب، طرح‌هایی که در کشور تنظیم می‌شود مانند طرح‌های اقتصادی، پولی و مالی و عمرانی حتماً یک پیوست فرهنگی داشته باشند که باید این فرمان ایشان باید موردتوجه باشد.

وی پیشنهاد چند سال گذشته خود در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جمع مسئولان وقت شهری را موردتوجه قرار داد و افزود: وقتی در محورهای استان تردد می‌کنیم، تابلوهای تبلیغاتی زیادی دیده می‌شود که می‌توان این آیه شریفه از قرآن “بلده طیبه و رب غفور” را در ورودی شهر نصب کرد، چراکه قم شهر پاکیزه است و مستند آن نیز روایتی بوده که فرمود خاک قم مقدس است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر قرار است، جهان شهری دینی و آرمانی را به دنیا نشان دهیم، آن شهر، شهر مقدس قم است.

وی با تأکید بر اینکه وجود بارگاه مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، مراجع عظام تقلید و وجود شخصیت‌های تراز اول جهان اسلام در این شهر سبب شده که قم خاستگاه انقلاب باشد، گفت: در این شرایط قم باید نماد همه شهرها باشد و نباید مثلاً تابلو لوکس و عریض و طویل برای مصرف دخانیات در قم دیده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان ضمن تشکر از برخی اقدامات انجام‌شده در شهرداری مانند فضای سبز و کاشت گل و گیاه در خیابان‌ها و بوستان‌ها ازجمله در بستر رودخانه و ایجاد فضای معطر این گل‌ها در بعضی از فصول سال، بر ادامه این نوع اقدامات تأکید کرد.

وی به برخی از مشکلات شهری ازجمله پارکینگ طبقاتی، طراح‌های اجرایی در اطراف حرم مطهر و ساخت و سازها گوناگون در سطح شهر اشاره و خواستار بررسی و رفع آن‌ها شد.