از بازگشت سهم استان قم از آب سد کوچری به روال قبل تا تکمیل ظرفیت فاضلاب پردیسان
از بازگشت سهم استان قم از آب سد کوچری به روال قبل تا تکمیل ظرفیت فاضلاب پردیسان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه کاهش 45 درصدی سهم آب استان از محل سد کوچری سبب شد تا کیفیت آب قم در فصل تابستان کاهش یابد، گفت: با رایزنی‌های انجام‌شده سهم قم از سد کوچری به روال سابق برگشته است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر حسن بختیاری در پنجاه و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در سالن جلسات شهید باکری برگزار، اظهار داشت: کاهش بارندگی طی سال آبی سال گذشته، بر مشکلات ذاتی و اقلیمی کشور افزوده و این معضل در قم نیز کاملاً ملموس بود، ولی بااین‌وجود فصل تابستان به نحو قابل قبولی مدیریت شد.

وی با بیان اینکه کاهش ۴۵ درصدی سهم آب استان از محل سد کوچری سبب شد تا کیفیت آب قم در فصل تابستان کاهش یابد، ابراز کرد: با رایزنی‌های انجام‌شده سهم قم از سد کوچری به روال سابق برگشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم عنوان کرد: به خاطر عدم تکمیل شبکه آب‌رسانی قم، کیفیت آب در برخی مناطق در مقایسه با مناطق دیگر متفاوت است.

وی با تأکید بر اینکه ۵۷ درصد از آب موردنیاز قم از سد کوچری، ۱۸ درصد سد ۱۵ خرداد و ۱۸ درصد از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود و توجه به این واقعیت که کیفیت آب چاه‌ها در قم اصلاً مطلوب نیست، یادآور شد: تابستان امسال ۶۸ میلیون مترمکعب آب موردنیاز مردم قم از این سه طریق تأمین‌شده است.

بختیاری با تأکید بر اینکه آب قم از نظر سلامت در وضعیت مطلوبی قرار دارد، تصریح کرد: تابستان امسال شاهد کاهش ۳ درصدی در مصرف آب بودیم که فرهنگ‌سازی و کاهش دما از عوامل مهم آن بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه آبیاری فضای سبز با آب غیرشرب اقدامات خوبی انجام‌شده ولی همچنان نیاز به جداسازی آب شرب از فضای سبز احساس می‌شود، اذعان کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر طول شبکه آب قم است که ۲۰۰ کیلومتر از آن فرسوده است، همچنین از هزار و ۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب نیز ۳۰۰ کیلومتر فرسوده و ناکارآمد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خاطرنشان کرد: جمعیت تحت پوشش فاضلاب قم حدود ۴۱ درصد است و این در شرایطی است که متوسط جهانی شبکه فاضلاب ۶۸ درصد است.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۱۲۰ هزار مترمکعب آب در قم تسویه می‌شود، اظهار داشت: قم با داشتن هزار و ۷۰ کیلومتر خط فاضلاب، نیازمند احداث هزار و ۴۵ کیلومتر خط جدید است.

بختیاری با بیان اینکه بیشترین شبکه فاضلاب در غرب قم اجراشده است، خاطرنشان کرد: در مناطق یک، دو و شش شاهد مشکلات زیست‌محیطی ناشی از رهاسازی فاضلاب هستیم و کمترین شبکه فاضلاب در منطقه شرق به اجرا درآمده است.

وی با تأکید بر اینکه ۲۴۱ هزار واحد با جمعیت تحت پوشش ۱۳۱ هزار نفر شبکه فاضلاب احداث‌شده در قم را شامل می‌شود، افزود: محلات مدرس شمالی، شهرک فاطمیه، شیخ‌آباد و علی‌آباد سعدگان، ۱۵ خرداد، انسجام و روبه روی بوستان علوی از مهم‌ترین مناطقی بوده که شبکه فاضلاب بسیار اندکی در آن‌ها اجراشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اضافه کرد: ظرفیت اتصال منطقه ۲۰۰ هزار نفری پردیسان به شبکه فاضلاب تکمیل‌شده و درصورتی‌که فکری به حال شبکه جدید فاضلاب در سایت ۵۶۰ هکتاری نشود، عملاً امکان اسکان در طرح نهضت ملی مسکن فراهم نخواهد بود و در این راستا هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان جهت توسعه و تکمیل فاضلاب پردیسان موردنیاز است.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای آبفای قم از محل تبصره سه، ۷۹ میلیارد تومان بوده درحالی‌که هزینه کرد این شرکت حدود دو برابر این رقم است، عنوان کرد: حق مردم قم از سرچشمه‌های رود دز تأمین نمی‌شود، درحالی‌که این طرح از ابتدا به نام قم بوده است.