آغاز مطالعات جدید طرح جامع شهر قم/انتقاد از نگاه نادرست عدم توسعه شهر قم در سطح ملی
آغاز مطالعات جدید طرح جامع شهر قم/انتقاد از نگاه نادرست عدم توسعه شهر قم در سطح ملی
مهندس امرالهی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: مطالعات جامع شهر هر دو دهه انجام می‌شود و آخرین مطالعات شهر قم مربوط به سال 1386 بوده است، در حال حاضر این مهم با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان و مجموعه وزارت راه و شهرسازی در دست اقدام است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، روح‌الله امراللهی با اشاره به اهمیت به‌روز شدن خط محدوده و حریم شهر اظهار داشت: با توجه به این‌که افق طرح جامع شهر قم در سال ۱۴۰۰ به پایان رسیده است، باید قبل از آن طرح جامع قم تهیه می‌شد که به علت بعضی از مسائل هنوز تهیه نشده است.

وی از آغاز مطالعات جدید طرح جامع شهر قم خبر داد و افزود: مطالعات جدید طرح جامع شهر قم با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان و مجموعه وزارت راه و شهرسازی آغازشده و برای آن مشاور گرفته‌اند اما مطالعات آن چند سال طول خواهد کشید.

رئیس کمسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم مدت‌زمان انجام مطالعات جامع را تا حدود سال ۱۴۰۶ اعلام کرد و گفت: برای بررسی حریم و محدوده شهر نیاز به زمان زیادی بوده و در حال حاضر برای مطالعات مشاور گرفته‌شده است و به نظر بنده تا سال ۱۴۰۶ این مطالعات طول می‌کشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از تهیه و اتمام مطالعات طرح جامع، نیاز به تهیه طرح تفضیلی بوده که با توجه به زمان موردنیاز برای تهیه طرح تفضیلی حدود یک دهه زمان نیاز داشته و تا آن روز تغییری در محدود و حریم شهر نخواهیم داشت و مردم نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند.

امراللهی در ادامه نگاه ملی به شهر قم را موردبررسی قرارداد و ابراز کرد: به علت کمبود آب، نگاه ملی به شهر قم توسعه‌ای نبوده و باوجود پیگیری مسئولان شهر قم هیچ محدوده‌ای به حریم شهر وارد نمی‌شود.

وی با توجه به عدم نگاه توسعه‌ای به شهر قم تصریح کرد: به علت همین نگاه حتی نتوانسته‌ایم بخشی در حدفاصل منطقه ۵ و منطقه ۴ را که به‌صورت بایر رهاشده و باعث آلودگی هوای منطقه شده را نیز به محدود وارد کنیم و یا حتی مجوز آب برای کشاورزی برای آن بگیریم و به یکی از مشکلات زیست‌محیطی منطقه تبدیل‌شده است.