روزانه ۲ میلیون سفر درون‌شهری در شهر مقدس قم در حال انجام است
روزانه ۲ میلیون سفر درون‌شهری در شهر مقدس قم در حال انجام است
دکتر دهناد حوزه حمل‌ونقل و ترافیک را یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های شهری دانست و گفت: مدیریت بیش از ۲ میلیون سفر در روز در شهر قم که بیش از نیمی از آن با ناوگان حمل و نقل عمومی در حال انجام بوده کاری بسیار دقیق و پیچیده‌ای است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد در بازدید اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم از پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در سطح شهر اظهار داشت: امروز شاهد پیگیری موضوعات مهمی در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم هستیم.

وی نوسازی ناوگان تاکسیرانی را موردتوجه قرارداد و افزود: با کمک تسهیلاتی که سازمان مشخص کرده و حمایت‌های وزارت کشور طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی در قم نیز اجراشده و در این مرحله ۴۳ تاکسی‌ که عمر آن‌ها بالای ۱۰ سال بوده نوسازی شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم بازسازی و توسعه خودروهای برقی پیرامون حرم مطهر را مطرح کرد و گفت: یکی از پروژه‌های مهم و در حال اجرا توسعه خودروهای برقی است تا بتوانیم به افرادی که نیازمند دریافت خدمات خاص در پیاده راه‌های پیرامون حرم هستند خدمات‌رسانی کنیم.

وی با تأکید بر بهره‌مندی بهینه از ناوگان اتوبوسرانی خاطرنشان کرد: سامانه‌های پرداخت الکترونیکی و رصد عملکرد اتوبوس‌ها و نظرسنجی از مردم امروز در حال اجرا است و امیدواریم در ارائه خدمات بهتر به شهروندان تاثیر زیادی داشته باشد.

دهناد بازسازی و توسعه خودروهای برقی پیرامون حرم مطهر را نیز مطرح کرد و گفت: یکی از پروژه‌های مهم و در حال اجرا توسعه خودروهای برقی است تا بتوانیم به افرادی که نیازمند دریافت خدمات خاص در پیاده راه‌های پیرامون حرم هستند خدمات‌رسانی کنیم.

وی راه‌اندازی نخستین موتورسیکلت ثبت تخلفات را نیز اقدام لازم و ابتکاری دانست و ابراز کرد: این موتورسیکلت، خودروهایی که در مکان‌های پارک ممنوع توقف دارند را شناسایی کرده و پلاک آن‌ها را ثبت می‌کند که این موتور توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته‌شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در این بازدید از خودروهای خط‌کشی معابر و کیفیت رنگ‌های استفاده‌شده و از کارگاه ساخت تابلوهای حمل‌ونقل و همچنین از سیستم‌های ثبت تردد و تخلفات در سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در بلور غدیر بازدید کردیم.

وی حوزه حمل‌ونقل و ترافیک را یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های شهری دانست و یادآور شد: مدیریت بیش از ۲ میلیون سفر در روز در شهر قم که بیش از نیمی از آن با ناوگان حمل و نقل عمومی در حال انجام بوده کاری بسیار دقیق و پیچیده‌ای است.

دهناد از اضافه شدن ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی خبر داد و مطرح کرد: برای مدیریت ترافیک در شهر نیازمند به‌روزرسانی و تقویت ناوگان اتوبوسرانی در سطح شهر هستیم و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید را وارد ناوگان کنیم.

وی تأکید کرد: با نوسازی هم‌زمان ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی امیدواریم بتوانیم سهم قابل‌توجه ای از این ۲ میلیون سفر درون‌شهری را داشته باشیم و شهروندان از خودروی شخصی کمتری در سطح شهر استفاده کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم یادآور شد: بسیاری از کشورهای جهان برای کنترل ترافیک شهر ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر را تقویت کرده‌اند و ما نیز امروز راهی به‌جز ایجاد شبکه حمل‌ونقل عمومی قوی در سطح شهر نداریم.

وی در ادامه هوشمندسازی تقاطع‌های سطح شهر را نیز مطرح کرد و گفت: طرح هوشمند سازی تقاطع‌ها نیز به‌صورت جدی در حال پیگیری است و در بلوار فردوسی نخستین سیستم هوشمند سازی اجراشده که علاوه بر مدیریت هوشمند ترافیک به خودروهای امدادی نیز اولویت عبور می‌دهد.

دهناد در پایان تأکید کرد: کار در حوزه ترافیک نیاز به زمان داشته و در بیشتر موارد نمود تدریجی در سطح شهر دارد و بسیاری از این فعالیت‌ها امروز در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک کلید خورده و استفاده بهینه از سرمایه‌های شهرداری و استفاده از سیستم‌های هوشمند در دستور کار قرارگرفته است.