آنچه در جلسه شورای شهر قم گذشت/از بررسی قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها تا تعیین تکلیف بخشی از محدوده جمکران
آنچه در جلسه شورای شهر قم گذشت/از بررسی قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها تا تعیین تکلیف بخشی از محدوده جمکران
در جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم موضوعات مختلفی مانند بررسی قانون جدید درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، مشکلات بافت فرسوده شهری و آخرین تصمیمات برای بخشی از محدوده جمکران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، پنجاه و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم با حضور دکتر اسلامی رئیس و دیگر اعضای شورای اسلامی شهر، دکتر سقاییان نژاد شهردار و معاونان و مدیران شهری در سالن جلسات ساختمان شهید باکری شورای شهر برگزار شد.

حسین اسلامی رئیس شورای اسلامی شهر قم با محکومیت اغتشاشات اخیر اظهار داشت: زمان مماشات با اغتشاشگران به پایان رسیده و بسیج و نیروی انتظامی هر فتنه‌ای را در نطفه خفه خواهند کرد.

سپس دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد شهردار قم نیز قانون جدید درآمدهای پایدار را ضعیف و دارای نواقص بسیاری دانست و تأکید کرد: چنانچه شهرداری‌ها در حوزه درآمدی و مدیریت شهر به مشکلی برخورد کنند تأثیر مستقیم بر روی سفره مردم خواهد داشت.

وی توجه به نظر کارشناسان و برگزاری جلسات کلان‌شهرها را یادآور شد و گفت: متأسفانه در تصویب قانون جدید درآمدهای شهرداری‌ها کارشناسان حضور نداشته و مسائل به‌صورت تخصصی بررسی نشده است.

سپس در ادامه جلسه نامه فرمانداری در اعتراض به مصوبه شماره ۵۶۷۰ شورای اسلامی شهر قم با موضوع طرح کمیسیون شهرسازی جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و قدیمی موردبررسی قرار گرفت و با تأیید مشکل شکلی لایحه برای بازنگری رفع اعتراض تصویب شد.

مشکل بزرگی به نام بافت فرسوده در قم

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم نیز حین بررسی این نامه فرمانداری بر تعریف طرح‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده تأکید کرد و گفت: شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی باید به موضوع بازآفرینی بافت فرسوده ورود کرده و شورا به‌صورت جدی این موضوع را مطالبه می‌کند.

روح‌الله امراللهی یکی از مشکلات بافت فرسوده را عدم دسترسی خودروهای امدادی به مرکز بافت دانست و اضافه کرد: در صورت هر اتفاق و ریزشی، تمام‌مسیرهای منتهی به بافت مسدود شده و شهر را ازنظر امدادرسانی دچار مشکل و بحران می‌کند.

سپس نامه فرمانداری در اعتراض به مصوبه ۵۶۲۹ موضوع انعقاد قرارداد با مشاوران شورای اسلامی شهر قم نیز بررسی و بعد از اصلاح تصویب شد.

آزادسازی ۲۵۲ هزار متر اراضی جمکران

در پایان جلسه نیز زین‌العابدین قراچورلوی مدیر منطقه پنج شهرداری قم در خصوص صرفه‌جویی در خصوص شوارع جمکران اظهار داشت: در طرح جدید شوارع، حدود ۲۵۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع از اراضی آزادسازی شده و بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری آورده دارد که می‌تواند در طرح‌های دیگر شهر هزینه کند.

سپس دکتر سقاییان نژاد نیز با تأکید بر تأمین منابع مالی اجرای طرح‌های منطقه پنج تصریح کرد: اگر منابع مالی اجرای طرح‌ها مشخص شو،د شهرداری نیز سهم خود از ماده ۱۰۱ را به میدان آورده و در کمترین زمان طرح‌ها اجرا می‌شود و می‌توانیم طرح جامعی را در محدوده و محله جمکران اجرا کنیم،‌ البته در حال حاضر نیز این طرح در مرحله مطالعه و تدوین است.

محسن محرری رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم نیز در پایان تأکید کرد: مردم جمکران مدت‌هاست منتظر بازگشایی شوارع هستند و باید در اجرای طرح سرعت لازم را داده و در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز طرح‌های این منطقه را لحاظ کنیم.