لزوم اختصاص بودجه در شهرداری به امور بانوان و خانواده/ ساختار قانونمندی برای حضور زنان در مدیریت شهری تدوین شود
لزوم اختصاص بودجه در شهرداری به امور بانوان و خانواده/ ساختار قانونمندی برای حضور زنان در مدیریت شهری تدوین شود
نیازمند رئیس کمیته بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر لزوم اختصاص بودجه در شهرداری به امور بانوان و خانواده گفت: برای رسیدن به ساختاری استاندارد و درست نیاز داریم برش بودجه بانوان و خانواده را در بودجه شهرداری پیش‌بینی کنیم.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، نرجس نیازمند با حضور در دومین اجلاس کمیته بانوان مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران که در تهران برگزار شد، با اشاره به لزوم بازنگری ساختار و تشکیلات حوزه زنان و خانواده شهرداری‌های کلان‌شهرهای ایران اظهار داشت: امروز ما نیازمند همفکری و هم‌افزایی برای ارتقای همکاری مشاورین امور بانوان در شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور هستیم.

وی برنامه‌ها و اقدامات شهرهای مختلف در ارتقای محیط کاری بانوان شهرداری و زیست اجتماعی و محیطی بانوان در کلان‌شهرها را مورد بررسی قرارداد و افزود: در حوزه زنان و خانواده در ساختار شهرداری‌ها نیازمند برنامه‌های فرهنگی، تفریحی، اجتماعی و هنری و برنامه‌های ویژه برای توانمندسازی بانوان هستیم.

رئیس کمیته بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: نبود ساختار مصوب و کارآمد در ساختار شهرداری‌ها برای بانوان به‌شدت احساس می‌شود و باید ساختار محکمی ایجاد کنیم تا شهرداری‌ها نیز مکلف به اجرای آن باشند.

وی اهداف تدوین برنامه در حوزه زنان و خانواده را تشریح کرد و گفت: باید در این ساختار هدف تحکیم خانواده و برنامه‌ریزی برای دختران در سن نوجوانانی باشد و همچنین برای توسعه مشارکت زنان در جامعه زیرساخت‌های مناسب را ایجاد کنیم تا شاهد کنشگری بانوان در جامعه باشیم.

نیازمند یکی از بسترهای مناسب برای حضور برنامه‌ریزی‌شده بانوان در جامعه را پررنگ‌تر شدن نقش محلات و مساجد دانست و خاطرنشان کرد: به مردمی کردن برنامه‌ها و طرح‌ها باید به‌عنوان یک ضرورت نگاه کنیم تا بتوانیم اهداف و برنامه‌های حوزه زنان را به صورت برنامه‌ریزی‌شده اجرا کنیم.

وی با تاکید بر نقش شهرداری‌ها و معاون اداره استخدامی کشور برای انجام اقدامات قانونی در این بخش گفت: در شهرداری قم تا اسفندماه گذشته ما حتی مشاور امور بانوان نداشتیم و در این حوزه فعالیت‌های که صورت می‌گرفت زیر نظر سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری بود و هیچ برنامه مدونی در این حوزه وجود نداشت.

رئیس کمیته بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: بعد از تشکیل کمیته بانوان و امور خانواده شورای اسلامی و درخواست از شهردار مشاور امور بانوان در شهرداری مشغول به کار شد اما به خاطر نبود ساختار و نیروی انسانی لازم برای پیگیری امور هنوز در مرحله مطالعات و برنامه‌ریزی بوده و تا حدودی هم کارهایی انجام شده اما کافی نیست.

وی با ابراز امیدواری بر ساختارمند شدن امور بانوان در مجموعه شهرداری قم یادآور شد: زنان نیمی از نیروی انسانی جامعه را با تأثیرگذاری چند برابری نسبت به مردها را تشکیل می‌دهند، با دیده شدن درست و ساختارمند زنان به عنوان مدیران خانواده و نیروی فعال جامعه می‌توانیم جامعه‌ای سالم و شاد را داشته باشیم.

نیازمند در پایان تأکید کرد: برای رسیدن به ساختاری استاندارد و درست نیاز داریم برش بودجه بانوان و خانواده را در بودجه شهرداری پیش‌بینی کنیم و در این خصوص باید در ابتدا ساختار و برنامه‌ای جامع تدوین کرده تا برنامه‌ها قابلیت اجرایی شدن را داشته باشند.

دومین اجلاس کمیته بانوان مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران متشکل از مشاوران و مدیران کل حوزه زنان و خانواده کلان‌شهرهای کشور سوم‌و‌چهارم دی‌ماه ۱۴۰۱ به میزبانی اداره کل بانوان شهرداری تهران برگزار شد.

در این نشست شرکت‌کنندگان به بررسی ساختار و تشکیلات حوزه زنان و خانواده شهرداری‌های کلان‌شهرهای ایران و کارکرد شهرداری‌ها در ارتقاء سبک زندگی ایرانی اسلامی پرداختند.

در حاشیه این نشست که سرکار خانم نیازمند رئیس کمیته بانوان شورای اسلامی شهر و سرکار خانم کرمانی مشاور امور بانوان شهرداری قم نیز در آن حضور داشتند؛ از پروژه‌ها، اقدامات میدانی، زیرساخت‌های شهری، فرهنگسراها و فضاهای اختصاصی بانوان و خانواده در شهر تهران بازدید به عمل آمد.