شورا برای رهبرباور شدن جامعه و حضور مردم در صحنه برنامه داشته باشد/نقش مهم مدیریت شهری در پدیده‌های اجتماعی
شورا برای رهبرباور شدن جامعه و حضور مردم در صحنه برنامه داشته باشد/نقش مهم مدیریت شهری در پدیده‌های اجتماعی
آیت‌الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: شهرداری و شورای شهر به خاطر ارتباط مستقیم با مردم رسالت سنگینی دارند و باید برای رهبرباور شدن جامعه و حضور مردم در صحنه برنامه داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، آیت‌الله محمود رجبی در دومین نشست هم‌اندیشی روسای کمیسیون‌های فرهنگی شوراهای اسلامی شهرهای حماسه‌ساز انقلابی با تأکید بر شناخت و تحلیل عوامل مهم و تأثیرگذار در پدیده‌های اجتماعی اظهار داشت: در انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار مردم بوده و هستند و یکی از مهم‌ترین رسالت‌های شورای اسلامی شهرها، در صحنه نگه‌داشتن مردم است.

وی با اشاره بر تأکید مقام معظم رهبری در شناخت درست حوادث جامعه افزود: با شناخت عوامل تأثیرگذار بر پدیدهای اجتماعی، می‌توانیم در تداوم مسیر درست برنامه‌ریزی کنیم و حتی قرآن نیز بر نقش مردم در پیروزی پیامبر(ص) بر کفار تأکید می‌کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در انقلاب ما نیز اگر امام پشتیبانی مردم را نداشت این انقلاب رخ نمی‌داد، همان‌طوری که در نهضت نفت وقتی همراهی مردم نبود اتفاقی نیفتاد.

وی اذعان کرد: رسالت سنگینی همه مسئولان شهر و روحانیت دارند تا مردم در صحنه باشند اما روند شهرداری و شورای شهر به‌گونه‌ای بوده که ارتباط مستقیم با مردم دارند و این رسالت سنگینی بر دوش مدیریت شهری می‌گذارد.

رجبی بر شناخت عواملی که باعث شده بعضی از شهرها در پشتیبانی امام و رهبری قوی‌تر باشند تأکید کرد و گفت: برای پیروی باید ارتباط دلی بین مردم و رهبری ایجاد شود و ما در جریان انقلاب شاهد همین ارتباط دلی بین مردم و امام(ره) بودیم، به‌طوری‌که شعار یا مرگ یا خمینی یکی از شعارهای مهم انقلابی بود.

وی به مطالبه پیامبر(ص) از مردم به جای اجر رسالتش اشاره و اضافه کرد: پیامبر (ص) نیز از مردم طلب مودت به جای اجرش را کرد و تأکید داشت همین مودت نیز به نفع مردم است، زیرا بدون این ارتباط دلی امکان ندارد انقلاب ادامه پیدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وقتی مردم ارتباط دلی خود را با رهبران دینی قطع می‌کنند، نظام سکولار مسلط می‌شود و این نشان این بوده که انقلابی که مردمی باشد و بخواهد اسلامی نیز باشد محور اصلی آن ولایت است.

وی یادآور شد: دین ۵ ستون اصلی دارد که ولایت یکی از ستون‌های آن است و در تداوم آن نیز بسیار تأثیرگذار بوده و به آن سفارش شده به‌گونه‌ای که کلید ورود به دین اسلام را ولایت دانسته‌اند.

رجبی با مرور دوره‌های مختلف انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در انقلاب ما نیز، رهبری ملت را از بحران‌ها و تهدیدها عبور داده و آن را به فرصت تبدیل کرده و پیروزی در جنگ تحمیلی مهم‌ترین شاخص این پیروی است.

وی ادامه داد: بعد از خاموش شدن فتنه سال ۸۸، با سخنرانی رهبری و حضور مردم در صحنه دشمن به‌خوبی این عنصر مهم را شناخته و در اغتشاشات اخیر رهبری را نشانه گرفته است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ما باید توجه به این عنصر داشته باشیم و بدانیم شخصیت‌های مختلف که در نظام نقش ایفا کردند ارتباط نزدیکی با رهبری داشته‌اند، به‌طوری‌که سید حسن نصرالله عامل پیروزی در جنگ ۳۳ روزه با اسرائیل را تبعیت از رهبری می‌داند.

وی تأکید کرد: سید حسن نصرالله رمز پیروزهایی حزب‌الله را سربازی مقام معظم رهبری می‌دانند، و اعتقاد دارد برای کسب دنیا و آخرت باید پیرو مقام معظم رهبری بود و همچنین آیت‌الله مصباح نیز قاتل دموکراسی غربی بود و رهبری تکریم از ایشان را یکی ازکارهای واجب در حوزه و روحانیت می‌داند.

رجبی وجه شاخص شخصیت آیت‌الله مصباح را پیروی از ولایت و رهبری دانست و بیان کرد: آیت‌الله مصباح اعتقاد داشت باید ارتباط با رهبری دلی باشد تا بتوانیم در تمام شئونات از وی پیروی کنیم و شورا باید این ارتباط دلی را در جامعه ایجاد کنیم.

وی در پایان برای رهبرباور شدن جامعه ۵ خسیسه را مطرح کرد و گفت: برای رهبرباور بودن باید ارتباط دلی، شناخت وی، اطاعت و چشم به رهبری داشتن و رصد سخنان رهبری و در نهایت اقدام عملی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهیم.