پیش بینی بودجه ۸۰۰۰۰ میلیارد ریالی شهرداری قم برای سال ۱۴۰۲
پیش بینی بودجه ۸۰۰۰۰ میلیارد ریالی شهرداری قم برای سال ۱۴۰۲
صابری با اشاره به آغاز فعالیت کمیته اصلاح ساختار بودجه در کمیسیون برنامه وبودجه شورای اسلامی شهر قم گفت: شهرداری قم برای سال ۱۴۰۲ ظرفیت بودجه حداقل ۸۰۰۰ میلیارد تومانی دارد، چشم‌انداز برنامه راهبری بر مبنای تورم نیست و باید با تغییراتی این انعطاف‌پذیری برای برنامه‌های مصوب به وجود آید.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم به نقل از هفته نامه پردیسان نوین، بودجه کلان شهرداری ها در آبانماه ابلاغ شده تا شهرداری های کلانشهرهای کشور از جمله قم در سال ۱۴۰۲ مجموعه راهبردها و سیاست های کلی خود را در این بودجه طبق اهداف خود مورد توجه قرار دهند.

بودجه ریزی همواره یکی از چالش های نظام های اقتصادی  به شمار می رود تاریخ حکایت از آن دارد که طی دوران مختلف، دولت های حاکم تا حدود زیادی تکیه بر کارشناسان بین المللی را مبنای تحولات ساختاری در بودجه قرار داده اند و تحولات بسیاری در این وادی صورت پذیرفته است تا بودجه به جایگاه امروزی خود رسیده است..

 شهرداری ها نیز بعنوان موثرترین نهاد شهری است که وظایف و خدمات گسترده ای را بعهده دارند و در عرف جهانی مظهری از دولت های محلی شناخته می شوند به جهت رفع نیاز های نامحدود و منابع محدودی که در دسترس آن هاست ناگزیر به مدیریت منابع مالی بوده و این مسئله وجود بودجه را اجتناب ناپذیر کرده است.

بر اساس ماده ۲۳ آیین نامه مالی شهرداری ها ، مصوب تیر ماه ۱۳۴۶ “بودجه شهرداری ، عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات و فعالیت ها و اقداماتی که باید در طی سال مالی انجام شود ، همراه با برآورد منابع مخارج و درآمدهای لازم برای تامین هزینه آن ها پیش بینی می شود و پس ازتصویب انجمن شهر قابل اجراست.

بودجه در شهرداری ها ابزاری است برای کنترل و پیشرفت کار و حصول اطمینان از انجام آن طبق برنامه پیش بینی شده ، و به همین دلیل است که شهردار می تواند با وجود یک شیوه صحیح از تهیه و تنظیم بودجه و استخراج گزارش های مناسب بودجه ای ، کنترل صحیح و مناسبی را بر پیشرفت کارها و هزینه های انجام شده اعمال و در صورت لزوم تصویری روشن از وضعیت عملکرد شهرداری ارائه نماید.

مراحل بودجه ریزی در شهرداری ها نیز همانند دولت از زمان شروع تا خاتمه دارای ۴ مرحله است. بدین ترتیب که ابتدا دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه در قالب وظایف کلی از سوی وزارت کشور تدوین می گردد ، سپس در هر شهرداری مطابق با این دستورالعمل مبلغ و میزان مخارج اجرای کلیه خدمات و فعالیت هایی که باید در طی سال انجام شود برآورد می گردد و درآمد های لازم برای تامین این هزینه ها پیش بینی می شود.

در کلانشهری مانند قم که مقصد مهم زیارتی و گردشگری مذهبی است و مهم تر از آن باید الویت درآمدزایی و کسب درآمدهای پایدار آن از درامدهای گردشگری و یا اقتصاد شهر قم و هم چنین سرمایه گذاری باشد به نظر می رسد در بودجه ریزی هایی که صورت می گیرد کم تر به سوی ایجاد درآمدهای نوین پیش رفته است در حالی که طبق گفته های رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم هزینه های نگهداری شهر قم افزایش یافته است واین  روند به دنبال آن افزایش هزینه های جاری را به دنبال داشته و می تواند چالش هایی را برای بودجه ریزی این کلانشهر به همراه داشته باشد.

از سویی با توجه به جایگاه مذهبی؛ فرهنگی و شان و منزلت شهر قم اعتباراتی که برای حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص می یابد ناچیز است هرچند اعتبار تخصیص یافته برای حوزه فرهنگی و اجتماعی در سال ۱۴۰۰ قابل تقدیر است اما به نسبت کلانشهرهای کشور و با توجه به منزلت فرهنگی قم پایین است .

طبق راهبرد مهمی که شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۲ الویت بندی پروژه ها در محلات کم برخوردار در راستای محرومیت زدایی و تمرکز بر سیاست منطقه محوری است امید می رود اگر این اهداف تحقق یابد عدالت در محله های کم برخوردار در زمینه ارائه خدمات بر اساس سرانه های استاندارد اجرا شود.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای اسلامی شهر قم در گفت وگو با خبرنگار پردیسان نوین در ارتباط با آخرین وضعیت بودجه ۱۴۰۲ می گوید: آن چه که طی یک سال به آن توجه داشتم اصلاح ساختار بودجه شهرداری قم بود که تقریبا به شکل سنتی بودجه ریزی صورت می گرفته است و تقریبا به همین جهت دوماه پیش کمیته اصلاح ساختار بودجه را تشکیل دادیم و برای اهمیت موضوع جلساتی چهارشنیه ها با حضور معاونین شهردار و کارشناسان برگزار شده است تا به الگوی مناسبی برای بودجه ریزی برسیم که مبتنی بر عملکرد باشد.

حسین صابری در ادامه بیان می کند: متأسفانه وقتی می‌بینیم شرایط کشور این وضعیت تورمی را دارد، باید از ظرفیت تسهیلات برای پیشبرد و سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌ها بهره ببریمبراساس نرخ تورم به هیچ عنوان مبلغ سال گذشته بودجه برای شورای شهر و کمیسیون برنامه و بودجه قابل هضم نیست میزان هزینه ها در زمینه خدمات شهری به قدری افزایش یافته است براساس چشم انداز اگر بخواهیم بودجه ۵ هزار و ۷۰۰ میلیاردی را برای سال آینده داشته باشیم یک سوم آن مرتبط به خدمات خواهد بود.

به گفته وی؛ تسهیلات بانکی فرصتی برای توسعه است و باید شهرداری از این ظرفیت بهترین استفاده را ببردبرای افزایش درآمد و پیوست های درآمدی نیاز به تغییر سیاست داریمباید شهرداری به سمت درآمدهای پایدار سرمایه گذاری قدم بردارد سازمانها خود به صورت مستقل برنامه هایی را اجرا کنند که به طور مستقل درآمد زایی کنند در برنامه بلندمدت هم داشته باشند باید درآمدهای آنها جبران بخشی از هزینه ها را داشته باشد و برنامه های آنها برنامه محور باشد نه اینکه هزینه محور که برای این شرایط مناسب نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در بخش دیگری از گفت وگوی خود می گوید: حوزه سرمایه گذاری به شدت مورد اهمیت ما است ولی به آن توجه نشده است باید پروژه هایی که منعقد شده در ابتدا آسیب شناسی شود که چرا نتوانستیم بهره ای از این قرارداداها داشته باشیم ما ۱۷ قرارداد سرمایه گذاری داریم که اگر به طور دقیق درست برنامه ریزی شده بود می توانستیم بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار داشته باشیم.

صابری می افزاید:همین پروژه هایی که نیمه  تمام داریم و به سرمایه گذار واگذار شده می تواند ظرفیت درآمدی ۱۰ هزار میلیارد تومان برای قم باشد که این پروژه ها  یا به خاطر پروژه های تملکی و یا  اینکه اهلیت سنجی نشده انتظار داریم کمیته ای تشکیل و پیگیر موارد و مشکلات باشیم.

وی عنوان می کند: شهرداری قم برای سال ۱۴۰۲ ظرفیت بودجه حداقل ۸۰۰۰ میلیارد تومانی داردچشم‌انداز برنامه راهبری بر مبنای تورم نیست و باید با تغییراتی این انعطاف‌پذیری برای برنامه‌های مصوب به وجود آید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به غفلت از جوزه فرهنگی اظهار می کند:  طبق بررسی هایی که داشتیم سال گذشته در بودجه شهرداری کم ترین بودجه به سازمان فرهنگی ؛ورزشی اختصاص یافته است و به نظر بودجه فرهنگی قم در مقایسه با دیگر کلانشهرهای کشور کم تر است.

صابری می افزاید: طبق بررسی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در حالی که در قم ۴ درصد از بودجه شهری به حوزه فرهنگی اختصاص یافته که در جایگاه مذهبی و فرهنگی شهر قم هم نیست کلانشهرهای دیگر کشور بودجه های مناسبی را برای این امر اختصاص داده اند.