لزوم ساخت میدانی برای اجرای برنامه‌های آیینی/ قم نیازمند نمادهای انقلابی و هویت بخش است
لزوم ساخت میدانی برای اجرای برنامه‌های آیینی/ قم نیازمند نمادهای انقلابی و هویت بخش است
حجت الاسلام والمسلمین ذاکری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهر قم گفت: شهر قم نیاز به یک مرکز تجمع مردمی داشته و یک میدان به وسعت 400 هزار نفر لازم است تا بتوانیم مراسمات را اجرا کنیم.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم،‌ حجت الاسلام والمسلمین ذاکری در هفتاد و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد به مناسبت ایام دهه فجر در صحن علنی شورای اسلامی شهر قم حضور پیدا کرد و اظهار داشت: امسال در مراسم‌های دهه فجر دو رویکرد مهم مورد توجه قرار گرفته است.
وی دو رویکرد مورد توجه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم و ستاد برگزاری مراسم دهه فجر را مورد توجه قرار داد و افزود: انجام جهاد تببین که رهبر انقلاب اسلامی در روز ۱۹ دی و دیدار با مردم قم تاکید کردند در این ایام است در حالی که راهبرد دشمن کتمان ایام الله بوده و رهبری در این ایام بر ضرورت تبیین اصرار دارند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهر قم تصریح کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری جهاد تبیین یک جهاد فوری بوده و هر کس به اندازه توان خود باید در این امر شرکت کند، همچنین رویکرد دوم را اتجاد و انسجام ملی و مردمی قرار داده ایم و در هر برنامه ای که برنامه ریزی می‌کنیم باید امکان حضور آحاد ملت با هر سلیقه و نظری وجود داشته باشد.
وی مشارکت گسترده شهرداری قم در اجرای برنامه‌های دهه فجر را مطرح کرد و گفت: شهرداری در اجرای برنامه‌های دهه فجر یک حضور جهادی و موثر داشته و ما از مجموعه مدیریت شهری به ویژه دکتر سقاییان نژاد و کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر برای فراهم کردن بستر لازم برای برگزاری مراسمات تشکر می‌کنیم.
ذاکری از تشکیل کمیته‌هایی تخصصی خبر داد و بیان کرد: کمیته های زیادی ذیل ستاد دهه فجر تشکیل شده و چند دستگاه دولتی خصوصی و مردمی ذیل کمیته‌های تخصصی جای می‌گیرند و با کمک و هم افزایی آن‌ها بستر لازم برای حرکت مردمی که مورد تایید رهبری است را فراهم می‌کنیم.
وی فرمایشات مقام معظم رهبری را به رئیس شورای هماهنگی تبلیعات کشور یادآور شد و گفت: نکته اول در دستورالعمل جدید برگزاری مراسمات دهه فجر به صورت مردمی و با مشارکت مردم است،‌ نکته دوم استفاده از ابتکارات و خلاقیت جوانان انقلابی و فعال سازی مساجد است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرقم ادامه داد: کمیته های تخصصی با کمک هیئت های اندیشه ورز برنامه‌های زیادی را تدارک دیده است، در این راستا ما چند درخواست از مدیریت شهری برای برگزاری مراسمات دهه فجر داریم تا بتوانیم دو رویکرد اصلی را به خوبی اجرایی کنیم.
وی اختصاص میدانی مشخص به اجرای برنامه های مردمی دهه فجر را مطرح کرد و گفت: ما به میدانی برای تجهیز و آذین بندی برای برگزاری مراسم نیاز داریم تا امکان دسترسی راحت مردم به میدان وجود داشته باشد، متاسفانه میدان امام خمینی(ره) و میدان آستانه مشکلات زیادی داشته و دسترسی به آن برای اجتماع بزرگ مردمی به راحتی امکان پذیر نیست.
ذاکری ادامه داد: در میدان امام خمینی(ره) مشکلات زیادی از جمله نبود سیستم صوتی و رفت و آمد وجود دارد و پارکینگ و مرکز تجاری اجازه اجرای برنامه ها را به ما نمی‌دهد،‌ شهر قم نیاز به یک مرکز تجمع مردمی داشته و یک میدان به وسعت ۴۰۰ هزار نفر میخواهیم تا بتوانیم مراسم اجرا کنیم.
وی میدان روح الله را بهترین مکان برای اجرای مراسم دانست و خاطرنشان کرد: میدان روح الله با توجه به موقعیت تاریخی و بیت امام و با توجه به فضای اطراف میدان به نظر میرسد پتانسیل تبدیل شدن به یک میدان آیینی را داشته و اگر از امروز تدارک دیده شود تا طرح تکمیل نشده، میتواند به دیده شدن اجتماعات مردمی کمک کند و تقاضا داریم با یک کار کارشناسی به این موضوع پرداخته شود.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرقم در ادامه نمادهای متناسب با فضا و جایگاه شهر را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: در حال حاضر نمادهای متناسب با فرهنگ و تاریح شهر در فضای شهری دیده نمیشود، شهر قم شهر انقلاب و شهر تحولات جهانی است و این تاکید در فرمایشات آقا نیز بارها دیده شده است و نیاز به تولید نمادهای انقلابی و هویت بخشی داریم.
وی ادامه داد: شهر قم بیشترین شهید در انقلاب اسلامی را داشته و محل آن نیز در شهر مشخص است که امکان بازافزینی این مکانها فراهم بوده و نیاز داریم نسبت به این موضوع نیز طرحهایی اجرا شود و ضمن تشکر از اقدامات شهرداری قم و کمک هایی که به برگزاری مراسم می‌کند این درخواستها را نیز داریم.

ذاکری در پایان تاکید کرد: از شورای اسلامی شهر تقاضا داریم مخصوص برگزاری مراسمات ملی و مذهبی در قم بودجه ای مشخص شود تا شهرداری بتواند با دست باز به ما کمک کند و تا رسالت اصلی مردم قم که حمایت از نظام است به خوبی انجام شود تا پیام قم که یک پیام موثر است به خوبی دیده شده و این امر نیاز به سرمایه ویژه دارد.