تصویب متمم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری قم با عددی بالغ بر ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان
تصویب متمم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری قم با عددی بالغ بر ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان
بودجه سال 1402 شهرداری قم در حوزه جاری 5 درصد و 20 درصد در حوزه عمرانی نسبت به سال 1401 افزایش پیدا کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شورای اسلامی شهر مقدس قم، در صد و دوازدهمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید زین‌الدین و با دستور کار بررسی متمم و اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۲ برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی استقامت مواردی که در متمم بودجه حذف‌شده است را موردبررسی قرارداد و اظهار داشت: سند راهبردی هویت قم موضوع بی‌اهمیتی نیست و نباید در متمم حذف شود.
وی ادامه داد: نشست تخصصی سیما و منظر شهری نیز در تفریق صفر شده که باید برگزار شود و شهرداری نسبت به اجرای آن توضیح دهد.
مجید محمدرضاخانی معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم در توضیح به موارد مطرح‌شده از طرف حجت‌الاسلام‌والمسلمین استقامت بیان کرد: تمام پروژه‌هایی که در بودجه سال ۱۴۰۲ مشخص‌شده اجراشده و اگر عنوانی اجرانشده حتماً در بودجه برای آن ردیف دیده نشده است.
وی یادآور شد: درصورتی‌که پروژه‌ای در آخر سال نیمه‌تمام بماند به پروژه‌های سال آینده اضافه‌شده و دوباره برای آن بودجه تعریف می‌شود اما در مواردی جمع‌بندی بر این اصل بوده که پروژه‌‌ای خاص در سال آینده ادامه پیدا کند.
رضاخانی بر اجرای پروژه‌های مطالعاتی تأکید کرد و گفت: با همکاری مرکز پژوهش‌های شورا مواردی که موردنیاز بوده موردبررسی قرارگرفته و برای آن ردیف بودجه تعریف می‌شود و بسیاری از موضوعات مانند سند راهبردی هویت در این لیست آورده شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این لیست بیش از ۴۸ عنوان آورده شده که در مراحل اجرای مناقصه آن به مشکلاتی برخورد کردیم و هنوز به مرحله اجرا نرسیده و موضوع نشست تخصصی سیما و منظر شهری نیز امسال اجراشده و آخر دی‌ماه این نشست برگزار خواهد شد.
در ادامه مجید اخوان با طرح موضوع در خصوص ردیف‌های افزایشی در متمم بودجه گفت: در بررسی هزینه‌های جاری مواردی که شهرداری درخواست افزایش یا کاهش نداشته شورا ورود نکرده و تنها عملکرد شهرداری بررسی‌شده اما در حوزه خدمات شهری با درخواست ۸۰ میلیارد تومان افزایش روبه‌رو هستیم.

مهدی اصفهانیان مقدم معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم در پاسخ به طرح موضوع مجید اخوان ابراز کرد: روال کار بر این منوال است که موارد در حوزه عمرانی و جاری در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود و هفته گذشته تمام موارد در کمیسیون خدمات شهری در بخش معاونت و مناطق موردبررسی قرار گرفت.
وی پیشنهاد مطرح‌شده در کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم را بازگو کرد و گفت: قرار شد بودجه جاری در کمیسیون برنامه‌وبودجه بررسی شود البته صورت‌وضعیت ۶ ماه نخست به کارگران عدد معینی دارد اما برای ۶ ماه دوم سال هنوز این عدد کامل مشخص نشده است و برای ۶ ماه نخست سال بالانس شده است.
رضاخانی معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم در این خصوص توضیح داد: دو موضوع خدمات شهری و فضای سبز در دو بخش عملکرد و وضعیت قراردادها بررسی‌شده است و جمع‌بندی برای ۱۰ ماه نخست به این صورت است که بر اساس عملکرد عدد نهایی در بهمن‌ماه ارائه شود.
وی ادامه داد: اعداد مشخص است و تنها در چند مورد اصلاح خواهد شد و عدد نهایی در اصلاحیه بهمن‌ماه خواهد آمد.
در ادامه دکتر سید مجتبی سبحانی ثابت رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در توضیح موارد مطرح‌شده توسط اعضای شورا و پاسخ معاونان شهردار ابراز کرد: تمام موارد روشن و شفاف است و در کمیسیون با جزئیات بررسی‌شده است.
وی گفت: در چند آیتم در فضای سبز، رفت‌وروب و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نباید پرداخت کارگران به مشکل برخورد کند و این موارد در کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه بررسی می‌شود و نظر کمیسیون به پرداخت حقوق کارگران است.
سبحانی از همکاری مناطق و سازمان‌ها در بررسی متمم بودجه تشکر کرد و گفت: عدد نهایی که به بودجه اضافه‌شده ۲۸۰۰ میلیارد تومان است که مناطق متغیر است و مبنا بر عدم کاهش بوده مگر در موارد استثنا که بررسی‌شده است.
وی متذکر شد: متأسفانه در مواردی صورت‌وضعیت‌ها هنوز ارسال نشده که نیاز به تذکر دارد و همین مسئله باعث شده عدد نهایی به‌طور کامل مشخص نشود و درنهایت باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و شهرداران مناطق به این موضوع دقت داشته باشند.
وی در ادامه به عدم اولویت‌بندی درست پروژه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در مواردی شاهد عدم اولویت‌بندی درست پروژه‌ها در مناطق بودیم مانند اجرای لایروبی که باید در برج ۲ و ۳ انجام می‌شد اما در برج ۶ و ۷ دیده‌شده بود که قرار شد در بودجه سال آینده این اولویت‌بندی‌ها با توافق و به‌درستی انجام شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: مواردی که به‌درستی اولویت‌بندی نشده بود ذیل ‌نامه‌ای رسمی به شهردار ابلاغ خواهد شد و برای سال آینده با حضور معاون خدمات شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر، شهرداران مناطق و معاون برنامه‌ریزی این اولویت‌بندی انجام خواهد شد، درمجموع عملکرد مطلوب و بر اساس بودجه انجام‌شده بود.
وی اعلام کرد: درمجموع کل بودجه ۱۹ میلیارد تومان در اصلاحیه آمده بود که نظر کمیسیون ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود که درنهایت ۲۸۵۰ میلیارد تومان اضافه می‌شود.
محسن محرری رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با تأکید بر پرداخت حق‌الزحمه کارگران نیز خواستار مشخص شدن دقیق موارد افزایشی و بررسی همه موارد در کمیسیون‌های تخصصی شد.
روح اله امرالهی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم نیز یادآور شد: بنده در سه کمیسیون تخصصی حضور داشتم و جمع افزایشی سه کمیسیون عمران، خدمات و شهرسازی در منابع داخلی ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود و جمع جاری با جمع ردیف پیمانکاری ۲۰۰ میلیارد تومان است و در بخش سرمایه‌گذاری نیز ۳۰۰ میلیارد تومان مشخص شد.
وی ادامه داد: ۹۰۰ میلیارد تومانی که در پروژه‌های عمرانی افزایش داشته‌ایم را نیز مشخص کنید در کدام بخش بوده است.
رضاخانی معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم در این خصوص توضیح داد: تنها ۷۰۰ میلیارد تومان در سازمان قطار شهری افزایش شده است و مابقی در پروژه‌های مناطق بوده است و با موارد کاهشی تطبیق پیداکرده است.
محسن محرری درروند بررسی متمم بودجه خواستار ارائه عملکرد پروژه‌ها در مناطق محروم نیز شد.
ماشاالله سعادتمند عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر قم در خصوص پروژه‌های عمرانی در مناطق کم برخوردار و سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: در ستاد درآمد استان دستورالعمل اجرایی ماده ۱۱ ابلاغ‌شده به‌طوری‌که ۲۴ درصد از ارزش‌افزوده به مناطق کم برخوردار و سکونتگاه‌های غیرمجاز اختصاص داده‌شده که در صورت عدم تعریف پروژه این عدد به استان اختصاص داده نمی‌شود.
وی ادامه داد: باید از این فرصت استفاده شود و عدد نیز نقدی است.
مجید متین فر معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در پاسخ به ماشاالله سعادتمند در خصوص دستورالعمل اجرایی ماده ۱۱ از تعریف ۸۰ پروژه در مناطق محروم و سکونتگاه‌های غیررسمی خبر داد و گفت: برای مناطق محروم ۸۰ پروژه تعریف‌شده و سازمان برنامه بودجه خواستار اولویت‌بندی پروژه‌ها شده است.
وی ادامه داد: به‌زودی این لیست نهایی شده و به مدیریت استان ابلاغ خواهد شد.
مهرداد توکلی معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم در این خصوص متذکر شد: عدد ۲۴ درصد عدد درستی نیست و این عدد حدود ۱۲ درصد است و حتی در مواردی ۶ درصد خواهد بود.
دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد، شهردار قم نیز در تبیین عدد اختصاص داده‌شده به مناطق کم برخوردار و سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: این عددی که مطرح‌شده است ۲۴ درصد در صورت اسکان در این مناطق است اما در قم با توجه به جمعیت ۱۲ درصد است و باید اصل این درصد مورد بازخواست قرار گیرد زیرا این عدد حق شهر است.
وی تأکید کرد: خالص این تبصره برای شهر قم حدود ۱۲ درصد است که باید به‌درستی تبیین شود.
مصطفی ملایی نیز خواستار مشخص شدن اردوهای هویتی در بودجه شد.
مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم در جمع‌بندی متمم و اصلاحیه بودجه گفت: درمجموع ۱۶۹۰ میلیارد تومان نسبت به مصوبه پیشنهاد افزایش داشته‌ایم و در تفکیک ۱۲۲۰ میلیارد تومان مازاد سال گذشته است که منتقل‌شده و ۴۷۰ میلیارد تومان نیز در درآمد افزایش دیده‌شده و درمجموع پیشنهاد شهرداری و شورا ۱۶۹۰ میلیارد تومان افزایش بوده است.
وی درنهایت بودجه سال ۱۴۰۲ را عددی بالغ‌بر ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: هزینه‌های جاری ۲۰۵۰ میلیارد تومان و۷۷۶۰ میلیارد تومان عمرانی است که ۵ درصد افزایش در جاری و ۲۰ درصد در حوزه عمرانی داریم.
در نهایت اصلاحیه متمم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری قم با رای اعضای شورای اسلامی شهر مصوب گردید.
انتهای پیام/