از تصویب استعفای رئیس شورای اسلامی شهر تا تصویب ماده ۹ برای فاز ۵ عماریاسر
از تصویب استعفای رئیس شورای اسلامی شهر تا تصویب ماده ۹ برای فاز ۵ عماریاسر
در هشتاد و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، هشت لایحه و طرح مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، در ابتدای جلسه تقاضای استعفای جناب آقای دکتر حسین اسلامی از عضویت در شورای اسلامی شهر قم مورد رای قرار گرفت و تصویب شد.

سپس نامه فرمانداری در اعتراض به مصوبه شماره ۹۰۵ مورخ ۱۲/۰۲/۱۴۰۲ موضوع اعتبار مصوبات قبلی دفترچه تعرفه عوارض توسط حسین صابری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم مطرح شد و از اصلاح لایحه خبر داد.

سپس لایحه اخذ مجوز حذف تبصره‌های ۲ ماده ۴ قرارداد شماره ۵۳۷۴۶ مورخ ۲۵/۰۴/ ۱۳۹۹ مربوط به مجموعه باغ پرندگان مورد بررسی قرار گرفت و صابری گفت: در ضمیمه لایحه ذکر نشده که چرا بازرسی درخواست حذف این بند را دارد و همچنین مشمول بلیط نیم بها نیز در قرارداد ذکر شده و کمیسیون این لایحه را رد کرده است.

محمد وحید نیا مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم در خصوص این لایحه گفت: باغ پرندگان دو نکته دارد، نخست بازرسی برای اختصاص ۱ هزار بلیط نیم بها به شهرداری اشکال وارد کرده است زیرا در دفتر مالی شهرداری ثبت نمی‌شود و باید در ساز و کارهای رفاهی دیده شود همچنین نکته دوم این است که یک هزار بلیط به سرمایه گذار ضرر و زیان وارد می‌کند.

مجید اخوان بیان کرد: ما به اسناد نامه بازرسی نمی‌توانیم لایحه‌ای که در شورا تصویب شده را لغو کنیم و نباید این موضوع باب شود مگر شهرداری خود بخواهد این موضوع را لغو کند.

نرجس نیازمند عضو هیئت رئیسه نیز بیان کرد: شهرداری از سهم خود این تخفیف را لحاظ کرده و به مراکز فرهنگی و آموزشی داده است و سرمایه گذار سهم خود را به صورت کامل دریافت می‌کند.

در ادامه لایحه اخذ مجوز قرارداد شماره ۲۰۴۸۳/۱ مورخ ۱۷/۰۲/۱۴۰۲ با شرکت تضامنی آقای جواد کریمی اصل و محمد امین حاجی اسمعیلی موضوع مشارکت پروژه مجتمع مسکونی نیز مطرح شد و صابری یادآور شد: شهرداری در این پروژه سرمایه گذاری می‌کند و سهم سرمایه گذار در حدود ۲۵ درصد است.

روح الله امراللهی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای سالامی شهر قم در ادامه جلسه لایحه اخذ مجوز واگذاری پلاک ثبتی ۱۱۱۷۴ با کد نوسازی ۱-۲۳۶-۶-۵ به هیات امنای مسجد و اهالی خیابان کلهری ( باغ جهانگیری) با حفظ مالکیت شهرداری را مطرح کرد و گفت: در ادامه طرح‌های فرهنگی و توسعه شهری کمیسیون با واگذاری این زمین موافقت کرده است.

اخوان اما با واگذاری زمین با ملکیت شهرداری مخالفت کرد و موافق واگذاری زمین با مالکیت مسجد بود.

حجت السلام و المسلمین مرتضی استقامت تصریح کرد: این واگذاری مشکلات فقهی دارد زیرا وقتی صیغه مسجد خوانده شود دیگر نمیتوانیم آن را توسعه دهیم زیرا اختیار آن دیگر با حاکم شرع خواهد بود.

وی تاکید کرد: این موضوع نیاز به تامل عمیق تری دارد، نکته دوم هیئت امنا نمی‌تواند مسجد را تغییر دهد و با این نوع تفسیر نمیتوانیم بعدا اجازه تخریب یا توسعه مسجد را داشته باشیم.

محرری نیز در ادامه بیان کرد: حفظ مالکیت شهرداری برای این است که اگر در آینده در مسیر توسعه قرار گرفت بتوانیم اختیار تغییر داشته باشیم.

امراللهی تصریح کرد: مسجد محل تجمع مردم است و از خیرین دعوت می‌کنیم اهتمام به ساخت مسجد داشته باشند.

همچنین امراللهی لایحه اخذ مجوز اعمال ماده ۹ نحو خرید و تملک در اراضی و املاک واقع در طرحهای دولتی( طرح پروژه فاز ۵ عماری یاسر حدفاصل میدان سپاه به سمت خیلابان رسالت – ریل راه آهن) را نیز مورد بررسی قرار داد و گفت: برای اجرای این طرح نیز پلاک به پلاک تملک آن در حال انجام است.

وی تاکید کرد: اخطارهای لازم صادر شده اما مالکین همکاری نداشته‌اند و در صورت عدم همکاری نیاز به ماده ۹ داریم و باید این مسیر هر چه سریع‌تر بازگشایی شود.

نیازمند تاکید کرد: در صورتی که مالکان به هیچ عنوان نخواهند توافق کنند باید ماده ۹ انجام شود و شهرداری باید تمام راه‌ها را طی کرده و تلاش لازم را داشته باشد و تا زمانی که امکان توافق باشد شخصا با ماده ۹ مخالف هستم.

صابری نیز با تاکید بر نظر نیازمند تصریح کرد: شهرداری باید در نرخ گذاری انصاف را رعایت کند و به صورت یکسان نرخ اجرا شود تا مالکین با رضایت با شهرداری توافق کنند.

محرری تاکید کرد: ظرفیت‌های دیگری نیز ماننده ماده ۸ وجود دارد و تا در شرایط خاص نباشیم از این ماده قانون استفاده نخواهیم کرد.