سهم کودکان و نوجوانان در مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد
سهم کودکان و نوجوانان در مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد
ملایی با اشاره به اهمیت نقش مدیریت شهری در تربیت کودکان و نوجوانان گفت: امروز بی‌توجهی به حوزه کودک و نوجوان و عدم برنامه‌ریزی در حوزه شهری برای این قشر تبعاتی در آینده دارد که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان آن را جبران کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر مصطفی ملایی در حاشیه ششمین اجلاسیه روسای کمیسیون‌های فرهنگی شهرهای حماسه‌ساز انقلابی که به مدت دو روز در تهران و با موضوع اهمیت نقش مدیریت شهری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: امروز نقش مدیریت شهری در تربیت، ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب برای کودکان و نوجوانان روشن است.
وی بررسی نقش مدیریت شهری در تربیت کودکان و نوجوانان بر اساس هویت انقلابی اسلامی را یکی از موضوعات موردتوجه در این اجلاسیه عنوان کرد و افزود: توسعه زیرساخت‌های ورزشی به‌عنوان یکی از عوامل سلامت روح، جان و جسم، ایجاد و راه‌اندازی مراکز شادی و نشاط برای کودکان و مادران، احداث بوستان‌های مادر و کودک، بانوان و همچنین راهکارهای توان‌افزایی و توانمندی مادران موضوعات دیگری بود که در این اجلاسیه به آن پرداخته شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: راه‌اندازی شهربازی معارفی و تربیت کودکان در این شهربازی در قم یکی از موضوعات موردتوجه در این اجلاسیه بود و در کل به بررسی نقش خانواده، مادر و نقش مدیریت شهری در حوزه کودک و نوجوان در ابعاد مختلف بررسی راهکارهای هر شهر پرداخته شد.
وی تأکید کرد: در این اجلاسیه به موضوعات کارآفرینی و موضوعات دانش‌بنیان در حوزه کودک و نوجوانان در قالب طراحی و اجرای بازی‌های نیز توجه شد و نکته قابل‌توجه این است که شهر تهران ارتباط بین مدرسه و مسجد را به‌خوبی برقرار کرده و بسیاری از این مسائل در این دو نهاد پیگیری می‌شود.
ملایی واگذاری بوستان‌ها را به ورزشکاران مدال‌آور نکته جالبی در حوزه فرهنگ و ورزش در تهران دانست و گفت: برگزاری برنامه‌های اجتماعی در بوستان‌ها با حضور مدارس با محتواهای انقلابی ابتکاری است که در کاهش آسیب‌های اجتماعی و غنی شدن اوقات فراغت بسیار تأثیرگذار است، نام‌گذاری بخشی از بوستان‌ها به نام خیابان ورزش و آموزش می‌تواند کودکان و نوجوانان ما را به سمت سلامت روح و جسم هدایت کند.
وی نکات قابل‌توجه در بازدیدها را تشریح و ابراز کرد: شهرداری تهران نقش مهمی در توسعه کارآفرینی و استعدادیابی کودکان و نوجوانان به‌خصوص دختران با عنوان شهردخت برعهده‌گرفته و مجموعه‌هایی را در مدیریت شهری برای این مهم پیش‌بینی و طراحی کرده و با نگاه دانش‌بنیان و حفظ حقوق شهروندی کودکان و نوجوانان در مدیریت شهری برنامه‌ریزی‌های کلان انجام می‌دهد.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مقدس قم ادامه داد: سؤال مهم این است که شهر قم چقدر در حوزه حفظ و توسعه هویت اسلامی گام برداشته و شهر چقدر حامی کودک و خانواده بوده و بسترهای لازم به‌خصوص برای حضور کودک و مادر در بوستان‌ها، امکان عمومی و معابر فراهم‌شده است.
وی افزود: مدیران شهر باید با نگاه افزایش مشارکت کودکان و نوجوانان و تأمین امنیت آن‌ها شهر را طراحی کنند تا مسئولیت‌پذیری در آن‌ها شکل‌گرفته و لازمه این کار تعیین سهم کودکان و نوجوانان در بودجه شهری است تا بتوان بر اساس سهم بودجه سیاست‌گذاری لازم را انجام داده و کیفیت خدمات‌رسانی و کیفیت محیطی برای کودکان را افزایش داد.
وی در پایان تأکید کرد: امروز بی‌توجهی به حوزه کودک و نوجوان و عدم برنامه‌ریزی در حوزه شهری برای این قشر تبعاتی در آینده دارد که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان آن را جبران کرد، نیاز به برنامه‌ریزی، هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی، فعال کردن مساجد در محلات، قدرتمندتر عمل کردن سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری الزاماتی است که باید به آن بپرداریم.
انتهای پیام/