موانع پیش روی تولید مسکن باید برداشته شود
موانع پیش روی تولید مسکن باید برداشته شود
دهناد با تأکید بر لزوم رفع موانع تولید مسکن گفت: با جلوگیری از محدود و کنترل توسعه شهرها و عرضه زمین می‌توانیم جلوی گرانی مسکن را بگیریم و شهر مقدس قم با توجه به ظرفیت های انسانی و جغرافیایی، امکان مناسبی برای این مهم است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، نخستین همایش تخصصی سازندگان مسکن باهدف فرهنگ‌سازی، حل مشکلات اجرایی ساختمان، بررسی و ارائه راهکارهای تخصصی و فنی و آشنایی بیشتر کارفرمایان و سرمایه‌گذاران و با حضور مسئولان، متولیان اجرایی و گروهی از کارفرمایان پیشرو در قم توسط انجمن مسکن‌سازان استان قم برگزار شد.
در این همایش دکتر سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم صنعت مسکن را یکی از صنایع مهم ملی در تولید و توسعه خواند و اظهار داشت: رونق صنعت مسکن در بهبود شاخص‌های اقتصادی و اشتغال تأثیر مستقیم داشته و شاید کمترین وابستگی را به محصولات خارجی دارد.
وی تعریف سیاست‌های اصولی و صحیح و همچنین تدوین استراتژی‌های درست و جلوگیری از موانع و محدودیت‌ها و کارشکنی‌هایی را لازمه رونق صنعت مسکن دانست و افزود: متأسفانه کشور ما در سالیان اخیر درگیر تورم‌های بالا بوده که یکی از پارامترها و متغیرهای تأثیرگذار برگرانی مسکن است و راهکار اصلی برای مدیریت مسکن، تولید بوده و هر عاملی که باعث کارشکنی‌ها در تولید می‌شود باید برداشته شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر مقدس قم ادامه یادآور شد: کیفیت ساخت‌وساز در شهر و کشور ما در مقایسه با قبل، متحول شده اما وضعیت مسکن هنوز مطلوب نیست و امکان خرید مسکن از ۱۰ سال گذشته تا امروز تغییرات زیادی داشته و برای مردم سخت شده است به‌طوری‌که هزینه خرید مسکن در ۱۰ سال گذشته امروز هزینه دو ماه اجاره است.
وی در ادامه محدود و کنترل کردن توسعه شهرها و مدیریت غلط زمین را عامل گرانی مسکن عنوان کرد و گفت: این رویکرد غلط سبب کمبود زمین و مانع توسعه افقی شهرها هم شده به‌طوری‌که درصد سهم زمین در قیمت تمام‌شده مسکن ۶۰ و در کلان‌شهرها تا ۷۰ درصد برآورد می‌شود که مسبب آن جلوگیری از عرضه زمین برای ساخت و تولید مسکن است.
دهناد ظرفیت‌های شهر قم را در ساخت مسکن مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: به‌جرئت می‌گویم با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در شهر قم وجود دارد ازلحاظ بحث زمین، تأمین مصالح صنعت ساختمان، منابع انسانی فعال در این حوزه و مهندسان مجرب به‌راحتی افزایش نرخ تولید مسکن در شهر قم وجود دارد.
وی یکی دیگر از موانع تولید مسکن را هزینه‌های بالاسری مانند بیمه ساختمانی و مالیات دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد افزایش نرخ هزینه‌های بالاسری هستیم که امیدوارم همتی شود تا بساط نقشه اجرایی و مصوب که باعث اتلاف انرژی و هزینه می‌شود جمع شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر مقدس قم در ادامه از تدوین عوارض و جرائم ساختمانی برای سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در حال تدوین عوارض و جرائم ساختمانی در شهرداری هستیم و نمایندگان شهرداری به شورا آمده و دلیل افزایش هزینه‌ها را توضیح می‌دهند؛ به‌عنوان‌مثال پنج سال پیش قیر تنی ۸۰۰ هزار تومان خریداری می‌شده هم‌اکنون در بورس بیش از ۱۵ میلیون تومان است.
وی اظهار داشت: منبع اصلی درآمد شهرداری‌ها از عوارض ساختمان تأمین می‌شود و افزایش بودجه تأثیر مستقیم در افزایش قیمت مسکن خواهد داشت و همان‌گونه که دولت در سطح کلان منابع دیگری را جایگزین نفت در نظر گرفته باید برای شهرداری‌ها هم منابع دیگری در نظر گرفته شود.
دهناد ادامه داد: عوارض ساختمانی هرچند به‌صورت ناپایدار، درآمد اصلی شهرداری را تأمین کرده و تأثیر مستقیم روی قیمت مسکن می‌گذارد وهم اکنون‌که دفترچه عوارض بودجه برای تعیین ضوابط و پارامترهای محاسبه عوارض ساختمان درحال تدوین است ازنظر کارشناسان در این حوزه استقبال می‌کنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر مقدس قم گفت: در شورای اسلامی شهر تأکید جدی بر سهل کردن صدور پروانه و شفاف کردن نحوه محاسبات بوده و به این منظور سامانه shahr.qom.ir طراحی‌شده که زیرساخت مناسبی داشته و در آن طرح تفصیلی شهر، الحاقات و طرح‌ها به‌روز بارگذاری شده و برخی فرایندهای به‌صورت غیرحضوری درحالی‌که انجام است.
وی نحو عملکرد سامانه shahr.qom.ir را تشریح کرد و گفت: افراد با واردکردن کد نوسازی پلاک ثبتی خود از نحوه محاسبه عوارض و همه اطلاعات در این سامانه بهره‌مند می‌شوند.
وی همچنین به موضوع بافت فرسوده نیز ورود کرد و افزود: ۱۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در قم است که توجه جدی به این موضوع نشده و مشکلات متعددی گریبان گیر ساکنان این بافت شده و «طرح جامع شهری قم» در این راستا راهگشا است.
دهناد با بیان اینکه افزایش مساحت محدوده شهری را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: تراکم شهر قم هم‌اکنون ۱۵۰ نفر در هکتار است که عدد قابل‌توجهی است الحاقات جدید هم‌اکنون بالای ۲۰۰ نفر در هکتار است که به محدوده شهر قم اضافه می‌شود که با توجه به افزایش توسعه شهر، این تراکم کمتر خواهد شد.
وی در پایان تصریح کرد: در شورای شهر قم تعدادی پروژه‌های محرک توسعه تعریف‌شده که بتواند برخی مناطق را در محدوده بافت فرسوده و در مناطق جدید شهری احیا کند؛ در کمربندی امام علی(ع) به‌موازات بلوار خداکرم هزار هکتار به شهر اضافه شد که بار ترافیک بلوار خداکرم را کاهش می‌دهد و باعث رونق اقتصادی آن منطقه خواهد شد.
انتهای پیام/