شوراهای اسلامی شهر در تحقق شعار سال نقش اثرگذاری دارند
شوراهای اسلامی شهر در تحقق شعار سال نقش اثرگذاری دارند
دهناد با تأکید بر توجه تمام مدیران بر شعار سال و ابراز لبیک بر تحقق آن گفت: شورای شهر به‌عنوان منتخبین مردم می‌تواند با تسهیل گری و حمایت از تعاونی‌ها، بنگاه‌های کوچک اقتصادی و کسب‌وکارهای خانگی و تصویب قوانین حمایتی در تحقق شعار سال نقش پررنگی ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد، با اشاره به شعار سال به نام ” جهش تولید با مشارکت مردم” که از طرف مقام معظم رهبری انتخاب شد، اظهار داشت: اعتقاد من بر این است شعار سال یک راهبرد اصلی برای کشور بوده و مدیران در تمام حوزه‌ها کاری باید سیاست‌های کلی کار خود را بر اساس این شعار و راهبرد تنظیم کنند.
وی سپس مشکلات کشور را موردبررسی قرارداد و افزود: امروز مهم‌ترین مشکل کشور مسائل اقتصادی است که در سنوات گذشته شعار سال نیز حول مسائل تولید و اقتصاد مطرح بوده که نشان از اهمیت این موضوع دارد و امسال وجه نمایان و مهم آن مشارکت و نقش مردم در امورات اقتصادی است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم دو تفکر متضاد در عرصه اقتصادی را موردتوجه قرارداد و گفت: یک تفکر مبتنی بر دولت‌گرایی و تصدی‌گری دولت بر امور است و تفکر مقابل آن‌که نئولیبرالیسم است موضوعات سرمایه‌داری و الگوی غربی را مطرح می‌کند و شاید نقش حاکمیت و دولت را در مسائل اقتصادی در حد ناظر و داور می‌بیند.
وی سیاست کلان در حوزه اقتصادی را در کشور ایران اجرای صحیح سیاست ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرد و گفت: درگذشته تعریف صحیحی از خصوصی‌سازی مطرح نبوده و عملاً اگر بخواهیم روح حاکم بر اصل ۴۴ قانون اساسی را در نظر بگیریم، به این صورت است که به‌جای این‌که دولت نقش تصدی‌گری در امورات مختلف داشته باشد به‌عنوان هادی، ناظر و حامی شرایط را برای رشد اقتصادی را دارد.
دکتر دهناد ادامه داد: زمانی که دولت به‌عنوان ناظر بر امور اقتصادی حضورداشته باشد بعد از تأمین منافع خصوصی شاهد تأمین منافع عمومی نیز خواهیم بود به‌طوری‌که دولت نقش ریل گذاری و هدایت کردن و درنهایت حمایت گری و نظارت خود را می‌تواند انجام دهد.
وی نحوه مشارکت مردم را نیز تشریح کرد و گفت: تعاونی‌ها یکی از بسترهای مشارکت مردم در امور اقتصادی است به‌نحوی‌که در شاکله مردمی سازی اقتصادی تعاونی‌ها در راستای عدالت اقتصادی خود را نشان می‌دهد و همچنین بر اساس سیاست‌های کلان کشور نیز باید یک‌چهارم سهم اقتصاد کشور در اختیار تعاونی‌ها قرار گیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در کنار تقویت تعاونی‌ها باید به بنگاه‌های کوچک اقتصادی نیز توجه کنیم زیرا تقویت و ترویج این تفکر و رویکرد در تحقق شعار سال تأثیر بسیاری داشته و به مشارکت عموم مردم در حوزه تولید و اقتصاد کمک بسیاری می‌کند.
وی تأکید کرد: تنها توجه کردن به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی صحیح نیست و نیاز است از بنگاه‌های کوچک اقتصادی حمایت جدی داشته باشیم همان‌طور که در خیلی از کشورها این شرایط حاکم است، به‌طور مثال در کشور آلمان ۹۹ درصد تولیدی‌ها در کارگاه‌های کوچک و خانوادگی ایجاد می‌شود و حدود ۱۳ میلیون نفر از شاغلین آلمان زیر کارگاه‌های زیر ۵۰ نفر کار می‌کنند.
دکتر دهناد یادآور شد: روح حاکم بر اصل ۴۴ و ۴۳ قانون اساسی نیز بر ایجاد امکانات کار را برای همه اقشار برای رسیدن به اشتغال کامل تأکید دارد و باید برای تحقق آن ریل‌گذاری کرد.
وی تصریح کرد: باید بدانیم تقویت تعاونی‌ها در جمع‌کردن سرمایه‌های خرد جامعه و توانمندسازی مردم و ایجاد اشتغال و به‌طورکلی بر همه شاخص‌های مثبت اقتصادی تأثیر بسیاری دارد که می‌تواند در تحقق شعار سال که بر مشارکت مردم تأکید شده کمک بسیاری کرده تا شاهد رشد اقتصادی باشیم.