شورا یکی از ابزارهای مشارکت مردم در مدیریت شهر شناخته می شود
شورا یکی از ابزارهای مشارکت مردم در مدیریت شهر شناخته می شود
طلائی عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: شوراها به‌عنوان یكی از ابزارهای مشاركت مردم در مدیریت شهر شناخته‌شده و مردم به‌صورت مستقیم در سرنوشت خود از پایین‌ترین حوزه تا سطح شهرها و شورای عالی استان‌ها دخالت دارند.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر قم، حسن طلایی با اشاره به نهم اردیبهشت به‌عنوان روز شوراها، اظهار داشت: بیش از ۲۱ سال از نخستین انتخابات شورای اسلامی شهرها که در تاریخ هفتم اسفندماه سال ۷۷ برگزار شد در ایران می‌گذرد و ما شاهد اتفاقی مهم در ایران هستیم، نهاد شورای اسلامی تبلور راستین و حقیقی مردم سالاری دینی و سپردن امور اداره مردم به خود مردم است.

عضو شورای اسلامی شهر قم جایگاه قانونی شوراها را موردتوجه قرارداد و افزود: فصل هفتم قانون اساسی از اصل ۱۰۰ تا ۱۰۶ به‌طور کامل به شوراهای اسلامی شهر و روستا اختصاص داشته  و در آن به مواردی همچون تشریح برنامه‌های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی، بهداشتی فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری با مردم پرداخته‌شده است.

طلایی تشکیل شوراهای شهر و روستا را مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: شوراها به‌عنوان یکی از ابزارهای مشارکت مردم در مدیریت کشور شناخته‌شده و مردم به‌صورت مستقیم در سرنوشت خود از پایین‌ترین حوزه تا سطح شهرها و شورای عالی استان‌ها دخالت دارند.

وی مشارکت و حضور مردم را در مدیریت شهر مهم‌ترین اصل در حیطه اختیارات شوراها عنوان و خاطرنشان کرد: مردم با شورها توانستند در چگونگی تصمیم‌گیری برای اداره محل زندگی خود نظارت کافی و دقیق داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر قم با نگاه آسیب شناسانه به قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا، تصریح کرد: تحول در قوانین و اختیارات شوراها باید به‌صورت ریشه‌ای صورت پذیرفته و با آسیب‌شناسی علمی نقاط قوت و ضعف موجود شناسایی و راهی برای فعال‌تر کردن شوراها پیدا کنیم.

طلایی کارآمدتر شدن این نهاد مهم مردمی را یکی از دغدغه‌های اعضای شوراهای اسلامی شهر دانست و بیان کرد: متأسفانه تأخیر ۲۱ ساله در برگزاری انتخابات شورها باعث شده شوراها از سایر دستگاه عقب‌افتاده و جایگاه آن به‌درستی تثبیت نشود.

وی ادامه داد: شفاف نبودن صلاحیت علمی و تخصصی اعضا و همچنین عدم استقلال مالی شوراهای اسلامی شهر یکی از عوامل آسیب‌زا و موانع پیش رو توسعه آن است.

عضو شورای اسلامی شهر قم همچنین ساختار شوراهای اسلامی کلان‌شهرها را جوابگو مطالبات مردم ندانست و گفت: باید در قوانین شوراها بازنگری شده و این اصلاح قوانین برای ارتقاء سطح کارایی و تثبیت جایگاه آن لازم و ضروری است، با توجه به پیچیدگی مدیریت در کلانشهرها تکالیف قانونی همچنان بر عهده مدیریت شهری است اما اختیارات لازم متناسب با ماموریت ها در اختیارات آنها قرار ندارند.

طلایی با اشاره به عدم توجه به ظرفیت های قانونی در لایحه منابع پایدار، اظهار داشت: تامین منابع پایدار در این لایحه فراهم نشده است لذا موضوع منابع پایدار اداره شهرها از چالش های جدی کلانشهرها است که اگر برای این مهم چاره اندیشی مناسب صورت نگیرد، شهرها با انباشت بدهی مواجه خواهند شد.

وی وظایف شورا در دو بخش نظارتی و قانون‌گذاری تشریح کرد و افزود: در ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی شهر۳۴بند وظایف و اختیارات شورا تعریف‌شده که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها وظایف نظارتی است.

عضو شورای اسلامی شهر قم با ابراز تأسف از عدم تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری و روستایی، بیان کرد: تا زمانی که این لایحه عملیاتی نشود مجموعه فعالیت‌های شورای اسلامی شهر معطوف به فعالیت‌های شهرداری بوده و کارایی لازم را نخواهد داشت، سال گذشته لایحه تامین منابع پایدار در مجلس شورای اسلامی تصویب شد ولی این لایحه خواسته به جای مدریت شهری را تامین نمی کند.

طلایی در ادامه به تشریح پروژه‌های مهم سال ۹۹ شهرداری پرداخت و اظهار داشت: مترو به‌عنوان یک طرح مشارکتی بین شهرداری و دولت یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سال ۹۹ بوده که امیدواریم فاز نخست آن تا پایان سال ۹۹ افتتاح شود.

وی ادامه داد: تقاطع میدان ولیعصر(عج)، تقاطع فردوسی و پیامبر اعظم(ص)، فاز نخست باغ پرندگان، بوستان هزار هکتاری که از میدان مفید تا کوه دوبرادران از دیگر پروژه‌های مهم سال ۹۹ است.

عضو شورای اسلامی شهر قم تملکات فاز ۵ عمار یاسر، زیرگذر میدان امام حسین(ع) تا یادگار امام و همچنین پروژه ورودی جعفریه را نیز نام برد و تصریح کرد: ساخت پارکینگ عمومی با اعتبار بالغ‌بر ۱۰۵میلیارد تومان و همچنین توسعه فضای سبز و اتمام شهربازی بوستان غدیر و بوستان علوی برنامه‌ریزی‌شده است.

طلایی در پایان با اشاره به نیاز مبرم منطقه سه و شش شهرداری قم به شهربازی و برطرف شدن مشکلات حقوقی شهربازی ۷۲ تن قم، گفت: علی رغم حل شدن مشکلات، انتظار به واقع مردمی از مدیریت شهری راه اندازی و احیاء دوباره این شهربازی بود که امیدواریم شهرداری با توجه به نیاز مبرم این منطقه و مشکلات اجتماعی فعلی موجود و توجه به کمبود فضای شهربازی و تفریحی در کلانشهر قم راه اندازی این مهم را در دستور کار با اولویت قرار دهد.